دسته‌بندی نشده

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم
چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بدون شک، برنامه ریزی در زندگی موجب می‌شود تا فرد موفق‌تری باشیم و بهتر بتوانیم از زمان خود استفاده کنیم. ولی یادگیریِ نحوه‌ی برقراریِ تعادل، میان وظایف گوناگون در زندگی، کاری چالش‌برانگیز است. گاهی کار، مدرسه و وظایف روزانه روی هم انباشته می‌شوند و در عین حال، دوستان یا خانواده نیز از ما انتظار دارند که به آنها کمک کنیم. علاوه بر این کارها، باید زمانی را هم به رسیدگی به خودمان اختصاص دهیم. ولی در صورتِ داشتنِ یک برنامه‌ی روزانه، انجام این وظایف امکان‌پذیرتر می‌شود. با برنامه ریزی کردن می‌توانید میان اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود تعادل برقرار کنید و چیزهای مهم در زندگی‌تان را اولویت‌بندی کنید. در این مقاله بر ۴ گام ضروری برای تنظیم یک برنامه‌ی روزانه‌ی کارآمد و مفید، مروری می‌کنیم. پس بیایید ببینیم چگونه برنامه‌ ریزی کنیم.چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

پیش از آنکه بفهمید باید چگونه برنامه ریزی کنیم، باید بدانید که هم‌اکنون، چگونه امور روزانه‌تان را مدیریت می‌کنید. اگر مجبور هستید که به مدرسه یا محل‌کار بروید، ساعاتی که در مدرسه یا محل‌کار می‌گذرانید، قبلا برای شما مدیریت شده است و نمی‌توانید برای آنها برنامه ریزی کنید. ولی در وقت آزادتان، آزادی عمل بسیار بیشتری دارید.

احتمالا بخش نسبتا زیادی از روزتان را صرفا برای رفت و آمد به محل کار یا مدرسه یا بیرون رفتن برای انجام کارهای مختلف صرف می‌کنید. اما این همان زمانی است که برای نظم دادن به روزهای‌تان و انجام وظایف مهم نیاز دارید. توجه کنید که این رفت‌و‌آمدها معمولا چقدر زمان شما را می‌گیرند و در برنامه ریزی روزانه‌تان، زمان کافی را به این رفت‌وآمدها اختصاص دهید.

انجام برنامه ریزی روزانه تا حد زیادی به فهمیدن این مسئله مربوط می‌شود که کارهایی که طبق عادت انجام می‌دهید، چه تاثیری بر زندگی روزانه‌ی شما می‌گذارند. گاهی این کارها، عادت‌های بدی هستند که مانع از لذت بردن از زندگی یا دستیابی به اهداف‌تان می‌شوند. در حالیکه بعضی از این کارها، برای لذت بردن از زندگی یا رسیدن به اهداف، ضروری هستند. وقتی برای خود برنامه ریزی می‌کنید، به نقشی که عادت‌های‌تان در زندگی شما ایفا می‌کنند نیز فکر کنید.

شاید بعضی اوقات در روز، زمان‌تان را هدر می‌دهید. بسیاری از این موارد اجتناب‌ناپذیر هستند، مانند رفت‌و‌آمدهای صبح یا رفتن به اداره‌ی پست در وقتِ ناهار، که شلوغ‌ترین زمانِ روز است. به برنامه ریزی‌تان نگاهی بیندازید و زمان‌هایی که در آنها وقت‌تان به هدر می‌رود را بیابید. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برنامه ریزی‌تان را تغییر دهید تا این زمان‌های تلف‌شده کاهش پیدا کنند.

معمولا بهتر است که از پیش، برای هر روز برنامه ریزی کنید. اگر قبلا هرگز برنامه ریزی نکرده‌اید، شاید کمی زمان ببرد تا بتوانید در برنامه ریزی‌تان، تمام کاستی‌ها و ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. انتظار نداشته باشید که در نخستین روز یا حتی نخستین هفته، همه چیز را متوجه شوید.

نیازی نیست که فهرست مرتب و دقیقی بنویسید، زیرا در این مرحله فقط باید از تکنیک طوفان فکری استفاده کنید و مواردی که می‌نویسید لزوما فهرست نهایی کارهایی نیست که باید انجام دهید. یک ساعت یا بیشتر وقت بگذارید و تمام کارهایی را که هر روز انجام می‌دهید (و کارهایی را که انجام نمی‌دهید ولی باید انجام دهید) بنویسید. اگر به یاد آوردن تمام کارها سخت است، همیشه دفترچه یادداشت کوچکی با خود داشته باشید و در طول روز، تمام کارهایی را که انجام می‌دهید، یادداشت کنید.

وقتی نوشتن فهرست را شروع می‌کنید، هیچ کاری را خیلی کوچک و کم‌اهمیت درنظرنگیرید و هر کاری را که باید انجام داده شود، در فهرست خود وارد کنید. وقتی برای اولین بار برنامه‌ریزی برای کارهای روزانه را انجام می‌دهید، بهتر است که همه‌ی موارد را در برنامه‌ی خود بگنجانید و سپس، در صورت نیاز آن را ویرایش کنید. برای نمونه اگر هر روز صبح، برای پیاده‌روی بیرون می‌روید، این کار را نیز یادداشت کنید.

برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، چه کارهایی باید انجام دهید؟ برای رفتن به سر کار، هر روز باید چه کارهایی انجام دهید؟ برای رساندن فرزندتان به مدرسه یا به خانه، چه کارهایی را باید انجام دهید؟ احتمالا کارهای کوچک بسیار زیادی وجود دارد که باید برای انجام مسئولیت‌های بزرگ‌تر خود به آنها توجه داشته باشید. برنامه‌ریزی روزانه به شما کمک می‌کند تا بخش‌هایی را که در آنها بهره‌وری بالایی ندارید، شناسایی کنید و برای بهبود در آن بخش‌ها تلاش کنید.

اگر متوجه شده‌اید که زمان آزاد اندکی دارید یا هیچ زمان آزادی ندارید، کارهای خود را دوباره بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا انجام همه‌ی آن کارها، واقعا ضروری است یا خیر. احتمالا متوجه خواهید شد که می‌توان بعضی از کارها را به شکل بهتری انجام داد یا انجام آنها را به فرد دیگری واگذار کرد. برای نمونه، اگر در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنید و وقت زیادی را برای آشپزی صرف می‌کنید، شاید بتوانید از یکی از هم‌اتاقی‌های خود بخواهید تا در آشپزی با شما شریک شود. شما می‌توانید غذاهایی را که هر دو به آن علاقه دارید، پیدا کنید و در طول هفته، به نوبت آشپزی کنید.

ستونی شامل زمان‌ها را در سمت راست صفحه ایجاد کنید و در ردیفی در بالای صفحه نیز، روزهای هفته را بنویسید.

ابتدا فعالیت‌هایی را بنویسید که باید هر روز و در زمان مشخصی انجام شوند. بر اساس ارزیابی که طبق مطالب گفته شده در بالا انجام داده‌اید، کارها را در مقابل زمان‌هایی بنویسید که فکر می‌کنید بیش از همه برای انجام آنها مناسب است. در طول روز، یک یا چند زمان استراحت را نیز برای خود درنظربگیرید.

به طور کلی چارچوب‌های زمانی ساعتی، به‌اندازه‌ی کافی بزرگ هستند ولی در انجام بعضی از کارها، کمی زمان لازم است تا روی غلتک بیفتید و در جریان کار قرار بگیرید. بنابراین ممکن است که برای انجام این کارها، به بازه‌های زمانی ۹۰ دقیقه‌ای یا حتی ۲ ساعته نیاز داشته باشید. البته کارهای ۳۰ دقیقه‌ای را نیز فراموش نکنید، ولی مراقب باشید که بازه‌های زمانی‌تان، بیش از حد کوتاه و فشرده نباشد. می‌توانید برای ایجاد بازه‌های زمانی طولانی‌تر، چند سلول را در اکسل با هم ادغام کنید.

پیش‌بینی دقیق اینکه انجام هر کار به چقدر زمان نیاز دارد، دشوار است. بنابراین در صورت لزوم، برنامه‌ی زمانی شما باید به آسانی در یک جهت قابل انعطاف باشد. شما باید زمان‌های میانی را نیز برای تأخیرهای غیرمنتظره درنظربگیرید. البته نباید از زمان استراحت خود به عنوان زمان میانی استفاده کنید و به زمان استراحت، به چشم چیزی غیرضروری نگاه کنید. زمان استراحت نیز باید مانند زمان‌های اختصاص داده شده به کارهای دیگر، اهمیت داشته باشد.

به طور کلی بهتر است که برنامه‌ی خود را در چند نسخه چاپ کنید و مثلا یکی را روی یخچال بچسبانید، یکی را در اتاق خواب قرار دهید و یکی را نیز در حمام بگذارید. زیر کارهای مهم خط بکشید و آنها را از سایر کارها متمایز کنید.

از رنگ‌های متفاوتی برای حوزه‌های مختلف کارهای خود استفاده کنید. مثلا می‌توانید از رنگ زرد برای فعالیت‌های مربوط به کار، از رنگ قرمز برای ورزش، از رنگ آبی برای کارهای مدرسه و … استفاده کنید. به این ترتیب، تنها با نگاه کردن به برنامه متوجه می‌شوید که برنامه‌ی زمانی‌تان به چه صورت است. مثلا اگر بسیاری از بخش‌های آن آبی باشد، متوجه می‌شوید که تکالیفی که برای مدرسه باید انجام بدهید بسیار زیاد است.

مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقیت در بیشتر مردم، در زمان صبح نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر است و معمولا این مهارت‌ها و توانایی‌ها، با نزدیک شدن به انتهای روز، کاهش می‌یابد. اگر شما نیز چنین هستید، فعالیت‌هایی (مانند نوشتن) را که نیاز به قدرت تفکر و خلاقیت زیادی دارند، در زمان صبح انجام دهید. ولی شاید ترجیح می‌دهید که خلاقانه‌ترین کارهای خود را در هنگام شب انجام بدهید. تفاوتی ندارد، زیرا در اینجا تنها مسئله‌ی مهم، رسیدن به برنامه‌ی زمانی مؤثری است که با شما و نیازهایتان مطابقت داشته باشد.

اگر شما نیز مانند بیشتر مردم باشید، انرژی‌تان تا بعدازظهر، تا حدی تحلیل می‌رود. در این صورت، بعدازظهر زمان مناسبی برای انجام کارهای عادی و خسته‌کننده‌ای است که نیازی به فکر کردن زیاد ندارند. مثلا می‌توانید ملاقات‌ها، جواب دادن به ایمیل‌ها و غیره را به بعدازظهرها موکول کنید.

برای بسیاری، شب‌ها زمان مناسبی برای برنامه‌ریزی و آماده شدن برای روز بعد است. کارهایی که برای آماده شدن برای روز بعد انجام می‌دهیم، شامل کارهایی مانند آماده کردن ناهار روز بعد، بیرون آوردن لباس‌های مورد نیاز و مرتب کردن لباس‌ها و وسایل است.

برای نمونه، ۳۰ دقیقه در روز را به نوشتن رُمان یا یادگیری باغبانی اختصاص دهید. اگر هر روز کمی در مسیر دستیابی به اهداف‌تان حرکت کنید، عادت‌های خوبی را برای ادامه‌ی این مسیر، در خود ایجاد خواهید کرد. عمل کردن طبق این عادت‌ها مانند این است که روی خلبان اتوماتیک قرار گرفته باشید و به طور خودکار، کارهای لازم برای دستیابی به اهداف‌تان را انجام دهید. اساسا هر کاری که به صورت منظم انجام می‌دهید (خوب یا بد)، در نهایت به یک عادت تبدیل می‌شود.

با دیدن برنامه‌ی زمانی‌تان چه حسی دارید؟ آیا زمان‌های مناسبی را برای انجام کارها تعیین کرده‌اید؟ آیا باید مواردی را اصلاح کنید؟ همه چیز را مورد به مورد بررسی کنید و هرکدام را که درست به نظر نمی‌رسد، تغییر بدهید. مجبور نیستید که تا پایان هفته یا ماه صبر کنید و می‌توانید هر چند روز یک بار، برنامه‌ی خود را اندکی تغییر بدهید تا زمانی که برنامه‌ی زمانی‌تان، قابل اجرا شود. شاید لازم باشد که هر ماه، تغییرات کوچک یا بزرگی در آن ایجاد کنید و هرگز تصور نکنید که برنامه‌ی زمانی شما، قطعی و غیرقابل تغییر است.

برگرفته از: wikihow

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

مدیریت اصولی زمان را بیاموزید تا در زمانی کمتر، چندین برابر بیشتر کار کنید و دیگران را مبهوت عملکرد خود کنید

۱۳۹۰۰تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

فارغ‌التحصیل رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی و عاشق ترجمه و نوشتن هستم.چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

سلام .
متن خوب و مفیدی بود .
دمت گرم نویسنده…!

سلام
ممنون از اظهار لطفتون. البته من نویسنده نیستم و این مطلب، ترجمه شده هست.
پیروز باشید

بسیار متن خوب و مفیدی بود.
با تشکر

خیلی خوب و کامل

بهره‌وری و مدیریت زمان


۱۰ اشتباه رایج در مدیریت زمان

چطور در کمترین زمان بیشترین کار را انجام بدهیم؟

چطور از روزمرگی‌ها و زندگی یکنواخت‌مان خلاص شویم؟

مراحل نوشتن فهرست انجام کارهای روزانه برای افزایش بهره وری

قانون ۲۰/۸۰ برای بهبود بهره وری و مدیریت زمان

آخرین مطالب

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

ترین های جهان

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برقراری تعادل میان وظایف و کارهای گوناگون در زندگی‌ آسان نیست. کار، درس، خرده‌کاری‌های هر روزه‌ی زندگی؛ درحالی‌که باید هوای دوستان و خانواده را هم داشته ‌باشید! به همه‌ی اینها زمانی را که نیاز دارید به خودتان برسید هم اضافه کنید. در چنین معرکه‌ای بی‌شک برنامه ریزی روزانه به شما کمک می‌کند. با برنامه ریزی، مدیریت و کنترل کارها آسان‌تر می‌شود، می‌توانید میان اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تعادل برقرار و کارها را بر اساس اهمیتی که برای‌تان دارند اولویت‌بندی کنید. با ما همراه باشید تا ببینید چطور می‌توانید یک برنامه ریزی روزانه‌ کارآمد داشته باشید.چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

پیش از تهیه‌ی یک برنامه‌ بهینه باید از کارهایی که طی روز انجام می‌دهید و نحوه‌ی تنظیم آنها آگاه باشید. مثلا اگر باید به دانشگاه یا سر کار بروید، پس این موارد و زمان مربوط به آنها در اختیار شما نیست اما در وقت‌های آزادتان خیلی راحت امکان تغییر و تصمیم‌گیری دارید.
چند روزی را به بررسی کارهایی که می‌کنید و اینکه زمان را چطور سپری می‌کنید، اختصاص بدهید. همه‌ی کارهایی را که انجام می‌دهید دقیق یادداشت کنید. به ویژه به زمان‌های آزادتان و کارهایی که در این اوقات انجام می‌دهید، توجه کنید. آیا این زمان‌ها را به بازی کردن می‌گذرانید یا تمیز کردن خانه؟ فهرستی از همه‌ی فعالیت‌های‌تان و مدت زمان انجام هر یک تهیه کنید.

ما بخش عمده‌ای از روز را صرف رفتن از جایی به جای دیگر می‌کنیم. این رفت‌و‌آمدها برای ما ضروری است. زمان لازم برای این آمد‌وشدها را محاسبه کنید و در برنامه‌ خود زمان کافی به آنها اختصاص دهید. بهتر است برنامه تان را بر اساس این زمان‌ها بهبود دهید.

در حین برنامه ریزی به ترتیب انجام کارها توجه کنید. بهتر است کارهای مهم‌ را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در زمان‌هایی انجام دهید که بیشترین بهره‌وری را دارید. بیشتر افراد صبح‌ها بهتر کار می‌کنند و بعدازظهر‌ها را به پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ایمیل‌های دریافتی اختصاص می‌دهند.

انجام کارها بر اساس برنامه‌ ریزی روزانه به ما نشان می‌دهد زندگی‌مان چقدر تحت تأثیر عادت‌های‌مان است. گاهی برخی عادت‌های بد مانع رسیدن شما به اهداف‌تان می‌شوند، در مقابل برخی عادت‌ها سودمند و یاری‌رسان هستند. هنگام برنامه ریزی روزانه تان، عادت‌های سودمند و آسیب‌رسان را شناسایی کنید.
مثلا ممکن است عادت داشته باشید وقت زیادی را صرف انجام کار مورد علاقه‌تان کنید تا جای که برای کارهای دیگر از جمله اهداف بلندمدت‌تان نیرویی نداشته باشید، یا چنان غرق در کارتان و تأمین خواسته‌های دیگران می‌شوید که زمانی برای استراحت و رسیدگی به خودتان ندارید. هر دوی اینها به یک اندازه آسیب‌رسان هستند. پس مهم است که بدانید عادت‌های‌تان چطور بر زندگی شما تأثیر می‌گذارند.
پس از شناسایی عادت‌های آسیب‌رسان، سعی کنید با یافتن روش‌های جایگزین‌ از زمان‌تان بهتر استفاده‌ کنید. این روش‌ها ممکن است به سادگی محدود کردن زمانی باشد که صرف برخی کارها مثل بازی‌های ویدیویی، ساز زدن و… می‌کنید. بهتر است این کارها را به بعد از انجام کارهای ضروری موکول کنید. شاید هم لازم باشد کمی تمرین کنید و نه گفتن به دیگران را یاد بگیرید!

شاید برخی از کارهایی که می‌کنید اتلاف وقت به نظر برسند. برخی از آنها واقعا اجتناب‌ناپذیر هستند مثل رفت‌و‌آمد به محل کار یا مراجعه به ادار‌ه‌ای خاص در شلوغ‌ترین ساعت روز تنها به این دلیل به یک برگه‌ی امضا شده نیازِ مبرم دارید. برنامه‌ ریزی روزانه تان را بررسی کنید و ببینید آیا امکان دارد با ایجاد تغییرات از اتلاف وقت بکاهید. اگر امکان تغییر کارها نیست شاید بد نباشد در صورت امکان برخی کارها را در وقت‌های تلف شده‌تان انجام بدهید، مثلا می‌توانید صبحانه‌تان را در طول مسیر رفتن به سر کار و در اتوبوس میل کنید.

بهتر است از پیش برای روزتان برنامه ریزی کنید. اگر تجربه‌ای در برنامه ریزی روزانه ندارید، احتمالا مدتی طول می‌کشد تا از عهده‌ی یک برنامه ریزی خوب و بی‌نقص بربیایید. بهتر است یک برنامه‌ موقتی از ترتیب کارها و زمان لازم برای هر یک تهیه کنید و امکان جابه‌جایی و انعطاف‌پذیری را هم برای آن در نظر بگیرید.

شناسایی کارهایی که باید در طول روز انجام دهید در عین سادگی، دشوار است! زیرا ما همیشه نمی‌دانیم چه هدفی داریم و به چه می‌خواهیم برسیم. به علاوه کاری که اکنون مایل به انجام آن هستید ممکن است در راستای اهداف بلندمدتان نباشد. بهتر است میان این دو تعادل ایجاد کنید.
اهداف بلندمدت خود را مشخص کنید و آنها را روی کاغذ بنویسید، خوب نیست که آنها فقط تصویری در ذهنتان باشند. شغلی که می‌خواهید به آن برسید، افرادی که مایلید با آنها ارتباط بیشتری داشته باشید و… همه‌ را یادداشت کنید.
فهرستی از کارهایی که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند تهیه کنید و در برنامه‌ ریزی روزانه‌ تان زمانی را به آنها اختصاص دهید.

خوب است که در تعیین اهداف‌تان با دیگران مشورت کنید اما فراموش نکنید مهم شناسایی چیزی است که خودتان به آن علاقه دارید. بی‌شک وظایف روزمره‌ی زندگی که ممکن است ربطی به اهداف بلندمدتان نداشته باشند، بخش مهمی از برنامه‌ ریزی روزانه تان را تشکیل می‌دهند.
مثلا شاید آرزوی پدر و مادرتان این باشد که شما وکیل شوید! اگرچه چنین آرزوهایی که بر پایه‌ی آرزوی موفقیت و شادی فرزندان هستند اما ممکن است این شغل خاص واقعا باعث خوشحالی شما نشود. بهتر است با پدر و مادرتان در این باره صحبت کنید بدترین کار این است که مطابق با خواسته‌ی دیگران زندگی کنید بدون اینکه بفهمید چه چیز به راستی شما را خوشحال می‌کند.
پس از اینکه اهداف‌تان را مشخص کردید، سعی کنید راهی برای هماهنگ کردن آنها با انتظاراتی که دیگران از شما دارند بیابید. شما احتمالا نمی‌توانید قید همه‌ی انتظاراتی که دیگران از شما دارند و وظایف‌تان در قبال آنها را بزنید. اما می‌توانید طوری برنامه ریزی کنید که زمان بیشتری به اهداف خودتان اختصاص یابد.

برخی کارها باید هرچه سریع‌تر انجام شوند و برخی دیگر را می‌توان به تعویق انداخت. در برنامه ریزی روزانه‌تان به اولویت‌ها توجه کنید و سپس مدیریت زمان کنید.
در کنار برخی کارها و وظایف روزانه، گاهی کارهای از پیش ندانسته هم برای‌تان پیش می‌آید که لازم است وقتی برای آنها در برنامه تان در نظر بگیرید حتی اگر آنها در برنامه تان وجود نداشته باشند (نمی‌دانستید که قرار بوده وجود داشته باشند!). بهترین کار این است که برای انعطاف‌پذیری بیشتر در برنامه تان با وقفه‌های مناسب وقت‌های آزاد داشته باشید تا در صورت پیشامد یک کار ضروریِ غیرمنتظره، آن زمان‌ها را به این کار اختصاص دهید. اگر هم کاری پیش نیامد می‌توانید این زمان‌های آزاد را به کارهای مورد علاقه‌تان و مواردی که به پیشبرد اهداف بلندمدت‌تان کمک می‌کنند اختصاص دهید.

نوشتن برنامه بهترین راه اطمینان از این است که طبق برنامه پیش می‌روید. در دسترس بودن برنامه امکان مرور پیوسته‌ي آن را فراهم می‌کند. بهترین روش و مناسب‌ترین ابزار را پیدا کنید و هر زمان که نیاز داشتید از گام بعدی‌تان باخبر شوید نگاهی به برنامه تان بیندازید.
رایانه، لپ‌تاپ، انواع اپلیکیشن‌ها و… امکان ثبت و نگهداری برنامه تان را به شما می‌دهند. حتی امکان استفاده از یادآور برای کارهای مهم هم فراهم است.

روزتان را به بخش‌های نیم‌ساعته تبدیل کنید و تخمین بزنید برای انجام هر کار چند بخش لازم است. با این روش ضرورتی ندارد با ساعت و دقیقه کارتان را پیچیده کنید.

کارهای ضروری و غیرقابل‌ِحذف را در آغاز برنامه ریزی در نظر بگیرید. مثلا اگر هر روز خودتان باید بچه‌ها را ساعت ۸ صبح به مدرسه برسانید و ۳ بعد‌از‌ظهر از مدرسه بردارید و پیش از هر کار دیگری این دو وظیفه‌ی ضروری و فعالیت‌های مشابه را در برنامه‌ روزانه‌ تان قرار دهید.

پس از گنجاندن همه‌ی وظایف و کارهای ضروری در برنامه تان، زمان‌های خالی را که مختص به هیچ فعالیتی نیستند مشخص کنید. این زمان‌ها بخش‌های انعطاف‌پذیر برنامه‌ روزانه تان هستند. اهداف بلندمدت‌ خود را در نظر بگیرید و فعالیت‌هایی را که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند به این بخش‌ها تخصیص دهید.
همچنین وجود بخش‌های انعطاف‌پذیر امکان پوشش وظایف و کارهای پیش‌بینی نشده و دقیقه‌ي نودی را به شما می‌دهند.

باید به‌طور منظم برنامه تان را مرور کنید تا کارها و فعالیت‌هایی که برای‌شان برنامه ریزی کردید به شما یاد‌آوری شود. این کار همچنین شما را در مسیر درست نگه‌ می‌دارد و باعث می‌شود بیش از اندازه روی کار خاصی توقف نکنید و مطابق با زمان تخصیص یافته با آن پیش بروید.

با پیروی از برنامه‌ روزانه تان امکان ارزیابی آن را هم خواهید داشت و مثلا می‌توانید زمان تخمینی تخصیص داده شده به فعالیت‌ها را اصلاح کنید و یا ترتیب کارها را تغییر دهید. حواستان به اهداف بلندمدت‌تان باشد و از آنها غافل نشوید.

برنامه ریزی تنها برای رسیدن به خواسته‌های اجتماعی‌تان و بهره‌وری بیشتر نیست بلکه به حفظ سلامتی و شاد بودن کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان دادند دانشجویانی که در برنامه ریزی خود زمانی را به خودشان اختصاص می‌دهند بهتر بر اضطراب غلبه می‌کنند و موفق‌تر هستند.
افراد گوناگون کارهای مختلفی را در این زمان‌ها انجام می‌دهند. برخی مراقبه (مدیتیشن) می‌کنند، برخی دوست دارند چرت بزنند، عده‌ای دیگر بازی‌های ویدئویی را ترجیح می‌دهند، برخی‌ هم به ملاقات با دوستان علاقه‌مند هستند و بسیاری فعالیت‌های دیگر. فعالیت‌ مورد‌علاقه‌تان را که از آن لذت می‌برید و فشار و اضطراب‌تان را کاهش می‌دهد شناسایی کنید و آن را در برنامه‌ روزانه تان قرار دهید.

زمان‌های مشخص و ثابتی را به خودتان و کارهای موردِ‌ علاقه‌تان اختصاص بدهید. با اینکه از اهمیت توجه به خودتان آگاه هستید ممکن است بدون تعیین زمان‌های مشخص و قطعی، از آن غافل شوید.
ماساژ ماهانه، ۳۰ دقیقه بازی در روز و… یا هر فعالیتی که برای‌تان لذت‌بخش است را در برنامه تان قرار بدهید. اختصاص زمانی به خودتان و کارهای موردِ‌ علاقه‌تان باعث می‌شود انجام کارهای ضروری ناخوشایند آسان‌تر شود.

درحالی‌که مطابق با برنامه تان پیش می‌روید به خاطر تلاشی که می‌کنید به خودتان پاداش بدهید. مثلا پس از اتمام موفقیت‌آمیز فعالیتی در زمان معین، به عنوان جایزه خوراکیِ موردِ علاقه‌تان را به خودتان تقدیم و نوشِ جان کنید و از آن لذت ببرید. این حس خوب و لذت‌بخش به شما در ایجاد تغییرات رفتاری کمک می‌کند.

برگرفته از: wikihow.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

مدیریت اصولی زمان را بیاموزید تا در زمانی کمتر، چندین برابر بیشتر کار کنید و دیگران را مبهوت عملکرد خود کنید

۱۳۹۰۰تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

سلام خسته نباشید
کلی چیزهای جدید یاد گرفتم
پیروز و سربلند باشید

دستتون درد نکنه دنبال همچین مطلبی بودم عالی بوووود

خیییییلی عالی بود….ممنون

بهره‌وری و مدیریت زمان

چطور از روزمرگی‌ها و زندگی یکنواخت‌مان خلاص شویم؟

قانون ۲۰/۸۰ برای بهبود بهره وری و مدیریت زمان

چطور در کمترین زمان بیشترین کار را انجام بدهیم؟

مراحل نوشتن فهرست انجام کارهای روزانه برای افزایش بهره وری


۱۰ اشتباه رایج در مدیریت زمان

آخرین مطالب

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

ترین های جهان


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

از سال ۸۶ که کنکور داشتم، شروع کردم به نوشتن کارهای روزانه ام. آنقدر با این روش ارتباط بر قرار کردم که به جای رسیدم، که هر وقت می خواهم تفریح کنم و یا روحیه ام عوض شود. دست می کنم به یک کاغذ و قلم، شروع به برنامه ریزی می کنم. برنامه ریزی کاری و برنامه ریزی زندگی آنچنان با هم تفاوتی ندارند.

از سال ۸۶ تا امسال که سال ۹۵ است همیشه کارهایم را در سررسید یاداشت می کردم و برنامه داشتم. (همیشه برنامه ریزی برای من آن جایگاه والایش را داشت)

بودن در جایی که امروز هستم (من راضیم ازش) حاصل همان برنامه ریزی ها بود. در سال ۸۶، تا سال ۹۰ را برنامه ریزی کردم(الان تا ۱۴۰۰ برنامه دارم) و می دانستم که تا ۸۰% می خواهم چه کنم. چون اوایل برنامه ریزی بود و احتمال خطا داشتم، چند سناریو می چیدم. ولی الان شاید باور نکنید با یک سناریو خیلی مشخص و واضح به کارهام رسیدگی می کنم. به plan B اعتقاد ندارم. چون باعث می شود از همان اول استراتژی های ترک زمین را بچینی.

من همیشه می گویم راضی هستم اما قانع نیستم.

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

من هر کاری را آغاز می کنم معمولا تا آخر آن می روم. (البته بگم که حرف مرد احمق یکیه)

به همین دلیل در استراتژی بسیار دیدگاه مایکل پورتر را از مینتزبرگ بیشتر قبول دارم و اعتقاد دارم به اینکه می توان تا ۱۰ سال آینده را برنامه ریزی کرد و هیچ ربطی به ترامپ و جداشدن انگلیس از اتحادیه اروپا و … ندارد. برنامه ریزی که من از آن حرف می زنم، منظورم یک برنامه ریزی استراتژیک هست. نه اینکه با بیشترین جزییات برنامه چیده شود.

 

برنامه ریزی چیست؟

به مجموعه فعالیت ها و اهداف (که تقدم و تاخر در آن ها لحاظ شده) همراه با راه رسیدن به آنان برنامه ریزی گفته می شود.

 

[ لینک مرتبط: زندگی خود را طراحی کنید (معرفی کتاب ‌+ خلاصه)

 

 

 

 

۱- برنامه ریزی کنید

در وهله اول بدانید که تمام انسان های موفق با برنامه هستند و این تنها یک شعار نیست. مخصوصا در بازار رقابتی امروز که سرعت پیشرفت تکنولوژی و اتفاق افتادن حوادث بسیار سریع شده.

۲- برنامه یعنی بَر نامه

برنامه یعنی بر نامه(کاغذ) نوشته شود. یعنی آن را مکتوب کنید. نگویید من برنامه را در ذهنم دارم. هر کس این را گفت بدانید پس کار خاصی برای انجام دادن ندارد.

۳- هنگام برنامه ریزی کمی از خوش بینی خود بکاهید

معمولا ما زمانی برنامه ریزی را شروع می کنیم که کمی برانگیخته شده ایم و تصمیم گرفته ایم از فردا انسان دیگری شویم. در آن لحظه خوش بینی ما معمولا زیاد است. به فردا های خود رحم کنید. بدانید این آغاز راه است و روزی به آن برنامه ای که در ذهنتان است خواهید رسید اگر از فردا شیب برنامه را زیاد نکنید.

۴- به شیوه رباتی برنامه ریزی نکنید و با خودتان مهربان باشید

شما یک انسانید و باید بدانید که امکان دارد امروز زیاد سر حال نباشید. به خودتان سخت نگیرید و با مهربانی با خودتان برخورد کنید ولی تا حدی که دیگر خودتان را نه گول بزنید و نه لوس کنید. اگر برنامه خود را تا ظهر به هر دلیل نرسیدید انجام دهید. مشکلی نیست. از ظهر به بعد را انجام دهید. نگویید نه دیگه امروز خراب شد. اگر تا وسط هفته بر طبق برنامه ریزی پیش نرفت، باشه. از وسط هفته تا آخر هفته را دریابید.

در اوایل برنامه ریزی و عمل به آن کمال گرا نباشید.

۵- برنامه ریزی صلب نکنید

۶ تا ۶:۳۰ خوردن آب گرم و تنفس عمیق و مسواک  – ۶:۳۰ تا ۷ نرمش صبحگاهی – ۷ تا ۷:۳۰ دوش – ۷:۳۰ تا ۸ صبحانه – ۸ تا ۱۰ مطالعه و …

شما انسانید. اکثر اوقات پیش می آید که نرمش صبحگاهی امروز به هر دلیلی ۱ ساعت به طول بیانجامد. شما می بایست کمی بازتر و شناور تر فعالیت ها را ببینید.

۶ تا ۸ خوردن آب گرم . تنفس عمیق . مسواک. نرمش صبحگاهی. دوش. صبحانه

۸ تا ۱۰ مطالعه و …

۶- از امروز برنامه ریزی کنید

از شنبه، از اول ماه، از اول سال ….

این ها حرف های کلیشه ای است که همه ما می زنیم. این حرف ها را دور بریزید.

ار امروز برنامه ریزی کنید از همین ساعت، از همین دقیقه

۷- همه منتظرند شما برنامه ریزی کنید

همین امروز برنامه ریزی کنید، یکی از دوستانتان که ۱۰ سال است او را ندیده اید به شما زنگ می زند و می گوید امشب می خواهم ببینمت. شام هم مهمان من هر جای شهر گفتی میریم.

با دوستتان بیرون بروید ولی بدانید این یک حرکت زنجیروار است. فردا صبح دعوت می شوید به سینما، اتفاقا فیلمی که خیلی دوست دارید آن را ببینید.

من اگر جای شما باشم از همان اولی “نه گفتن” را شروع می کنم. می گویید بعضی اوقات نمی شود. قبولچگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

از دومی چطور؟

اگر این هم نمی شود، پس وقت خود را برای خواندن بقیه مطالب تلف نکنید. بابت تا همین جا خواندن و وقت گذاشتن شما هم معذرت خواهی می کنم.

۸- اولویت بندی کنید

یکی از دلایلی که برنامه ریزی به شکست مواجه می شود این است که همه کارها با یک درجه اهمیت انجام می شوند.

کارها را براساس اهمیت آن ها اولویت بندی کنید. با A B C و ..

گاهی اوقات سه فعالیت هستند که به نظر شما A هستند. پس با A1 ، A2 ،A3 آن ها را مشخص کنید. پس اول A1 را انجام دهید.

((هرگز همه کارها را با یک درجه اهمت انجام ندهید.))

۹- اصل ۲۰/۸۰ را رعایت کنید

بدانید که ۲۰% اولویت اول کارهای شما، ۸۰% نتایج برنامه ریزی شما را به همراه دارند.

پس ابتدا ۲۰% اول را انجام دهید. (در مورد قانون ۸۰/۲۰ در اینترنت مثال زیاد است)

۱۰- تا مدتی فقط برنامه ریزی کنید و انجام دهید

به مدت یکی دو ماه اول فقط برنامه ریزی کنید و انجام دهید زیاد مته به خشخاش نگذارید اگر ۷۰ یا ۸۰ درصد هم به برنامه وفادار بودید کافی است.

فقط برنامه ریزی فقط عمل. به هیچ چیز اهمیت ندهید.

۱۱- گزارش گیری

بعد از یکی دو ماه شروع کنید به رصد کردن خودتان و میزان پیشرفت و رشد. حتما این کار را انجام دهید. این تبدیل می شود به سوخت شما برای ادامه این مسیر شیرین و لذت بخش توام با موفقیت و رضایت.

خوشحال میشم اگر شما هم بتوانید در تکمیل شدن این لیست به من کمک کنید.

 

[لینک مرتبط:  چرا برنامه ریزی را دوست نداریم؟ ]

[لینک مرتبط: چگونه برنامه ریزی کنیم که آن را دوست داشته باشیم؟ ]

[لینک مرتبط: آیا هنگام برنامه ریزی همه این اجزا را در نظر می‌گیرید؟ (هدف گذاری کافی نیست) ]

 

با تشکر

با تشکر از این متن فوق العاده
مثل بقیه سایتا نبود که تهش بگه حالا بیا فلان جا ثبت نام کن تا موفق شی :-{

سلام .آقا حمید جان میخواستم بگم که من الان رشته تجربی در حال تحصیل هستم . اینقدر درس خواندن رو دوست دارم و عاشق اون هستم که خدا میداند.عاشق اینهم هستم که برنامه ریز عالی داشته باشم. هدفم هم پزشک شدنه.ولی از این خسته شدم که هر روز باید مسافتی رو طی کنم و به کتابخانه بروم.چون در خانه فقط یک اتاق داریم و سه خواهر برادریم..واقعا دارم عذاب میبینم بقیه ازم جلو بزنن.با این حال معدل نوبت اول من ۱۸ شد

ممنونم بابت این وب سایت پر محتوا و خوب ، استفاده کردیم بزرگوار

سلام استاد ارجمند
میخواستم کمکم کنید در رابطه با عذت نفس ونداشتن اعتمادبنفس به خودم ..از اینجا شروع کنم که من دانشجوی تربیت بدنی هستم و چند سالی هست که تو داروخونه تکنسین و نسخه پیچ داروخانه هستم و کارم رو بصورت عالی انجام میدم و از خودم وهم دکترم از من راضی هست ولی مشکل اینجاست که بدلیل بیمه نشدن در داروخانه حس بد میده و بعنوان کسی که به این کار علاقه دارم و نیاز دارم امنیت کاری نمی‌ده و این مطلب هرزگاهی فکر منو مشغول می‌کنه با اینکه چند ساله برای داروخونه و دکترم زحمت میکشم ولی بازم یه ترسی تو وجودم هست بخاطر امنیت کاری میخواستم کمکم کنین چکار کنم تو فکر این نباشم و اعتماد بنفس داشته باشم و فقط به هدفم فک کنم لطفا کمکم کنید

سلام محمدرضا جان
ریشه عزت نفس پایین نداشتن یا کم داشتن مهارت هست
تو اگر همین الان حقوقت ۳ برابر بشه باز هم دغدغه بیمه داری؟ بعید می دونم
تا می تونی مهارت هات رو افزایش بده
نمی دونم در کار شما چه مهارت هایی خوبه.
پیشنهاد می کنم این فایل صوتی رو گوش بدی
بک عدد ۱ نیازمندیم
و بعد از اون شروع کن به خوندن کارگاه عزت نفس

دچار فراموشی و حواس پرتی شدید هستم .کاری رو که به من میسپارن فراموش می کنم انجام بدم. درمانی داره؟

سلام من نميدونم چرا اينقدر از برنامه ريزي فراري هستم و توي دفتر هرشب برنامه روز بعدمو مينويسم اما فردا كه ميشه اگر يكي از برنامه هامو انجا ندم اصلاً دلم نمي خواد كه برم سمت دفتر و كارهاي انجام داده شدمو تيك بزنم

با سلام و عرض ادب واحترام
استاد ميخوام خيلي رك و بي شيله پيله اعترافي رو بكنم كه گفتنش انقدرها هم ساده نبود،من آدم خيلي سخت كوش و پرجنب و جوش و كنجكاوي بودم و دوست داشتم همه چيز رو به نحو احسنت انجام بدم كه اكثر مواقع هم موفق بودم اما از زماني كه كارمند يك شركتي شدم خيلي بي برنامه بي انگيزه و تنبل شدم يعني ۱% از عملكرد و كارايي خودم راضي نيستم.دليلش هم فكر ميكنم از بين رفتن انگيزه و اهدافي بود كه با حق كشي ها و چيره شدن روابط بر ضوابط بيشتر شركتهاست و من هم از اين قائله مستثنا نبودم.
اصلا ديگه اينطور ادامه دادن رو دوست ندارم و خسته ام و به فكر چاره هستم ولي الان ۵ سال هست كه رشته كارهام از دستم در رفته و هر كاري ميكنم نميتونم خودم رو از اين حالت خلاص كنم.نميدونم از كجا شروع كنم و چطوري از اين قطار شهربازي پياده بشم،فقط به دور خودم ميچرخم بي آنكه به جايي برسم
لطفا كمكم كنين

سلام
۳۷ سال دارم متاهل با یک فرزند سال ۸۲ فوق دیپلم نرم افزار گرفتم.پارسال با شرط معدل کاردانی به کارشناسی در رشته مدیریت دولتی قبول شدم.الان ترم دوم هستم قصد دارم تا دکتری ادامه بدم.۱۰ سال هم است که انباردار هستم.مثل اکثر ایرانی ها برنامه ریزی ندارم.راجع به برنامه ریزی ، هدف گذاری، مدیریت استراتژیک، مکاتب مدیریت و نظریه پردازان آن، کلی مطلب خوندم.فکر می کنم داشتن هدفی که مجبورت کنه به خاطرش مثل شیر دنبال آهو با تمام وجود تلاش کنی هم لازمه هم شخصیه( ممکنه متفاوت باشه)وگرنه دچار روزمره گی میشی یا بدون برنامه زندگی میکنی و یا برنامه ریزیت علی السویه میشه.
با یه همچین هدفی می تونیم برنامه ریزی موفقی داشته باشیم و به خوبی بهش عمل کنیم.
البته خودم از آنجاییکه خیلی آدم سخت گیری تو زندگی نبودم چنین هدفی هم پیدا نکردم.

اولین باره که توی وب سایتی کامنت میزارم
با اینکه ۶ ساله کارم طراحی وب سایته و سروکله زدن با اینترنت !

ولی دلم میخواست تشکر کنم و بگم

این متون معرکه بود آقای طهماسبی !

خسته نباشید ۳>

موفقیت یک روزِ نیست، ولی حاصل تلاش های روزانه است

سلام حمید جان وقتون بخیر
با نوششته ات موافقم و ب دردم خورد ممنون.
من یکی از مشکلاتم اینه ک پایبند نیستم ب برنامه هام.
البته ی روزایی خوبم بیشتر پایبند نیستم.
پیشرفت متوسطی هم داشتم . ولی میدونم اگه ب برنامه هام عمل کنم میترکونم . ولی همیشه تنبلی میکنم .
دوست دارم کمکم کنی و اگه شما هم کمکی خواستی از دستم بر بیاد در خدمتم.

با سلام و روز بخیر خدمت استاد ارجمند جناب آقای طهماسبی
خدمت تون عرض کنم که بنده رشته برنامه ریزی درسی تحصیل کرده ام ولی کلا در زمینه مدیریت زمان و اراده ی انجام کار ضعیفم و نمی دونم چه جوری می تونم تقویت کنم خودمو!!
اراده م خیلی ضعیفه و سریع تحلیل میرم!!
راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

سلام سارا جان
لطفا در ابتدا شروع به خواندن مجموعه عزت نفس کن.
اگر مشکل مرتفع نشد همین جا به این کامنت من باز سوال بپرس تا مرحله بعدی را بگویم.
موفق باشی

سلام اقا حمید عزیز
ممنون بابت این انتشار تجاربت
اما من دارم به خودم نگاه میکنم میبینم که بخوام برنامه ریزی برای یک سالم انجام بدم چیکار باید کنم. مثلا یکی از دوستان تو کامنت گفته بود ۱۰ تا کتاب بخونم ، منم همچن هدفی دارم اما نمیدونم چه کتابی باید بخونم. من اگه بخوام خیلی خوب برنامه ریزی بکنم اینه بتونم برای فردام یا نهایتا برای یک هفته برنامه ریزی کنم اما بیشتر دوست دارم یک هدف بلند مدت داشته باشم تا بتونم به اون هدف برسم اما نمیدونم چجوری اون هدف یک سال اینده رو انتخاب کنم و یا اگر اون هدف رو انتخاب کنم ، هدف درستی است و من را در مسیر درست قرار می دهد ؟ بخاطر این از برنامه ریزی میترسم .

خلاصه ، مفید ، تجربه شده
ممنونم

دوست داشتم.خوب بود خیلی

این قصه برنامه ریزی را من از بسیاری از عزیزان میشنوم.اما افرادیکه در اطرافم نسبتا موفقند و پولساز بطور مطمین عرض میکنم که حتی از یک نفرشان یکبار این روش مکتوب بودن و برنامه ریزی هر روزه ،کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت را ندیده ام.نهایت کاریکه از آدمهای موفق دور و برم که اکثرا هم در بخش صنعت و مهندسی یا پزشکی مشغولند دیده ام.در بهترین شرایط داشتن یک لیست کار روزانه ،آنهم معمولا پشت یک کاغذ باطله بوده است.

مجتبی جان
یکی از مشکلاتی که گریبان گیر اکثر ما میتواند باشد این است که
۱- از حرف های خود مطمین هستیم
۲- اطرافیان خود را به کل جامعه بسط می دهیم
۳- کیفیت سلیقه و نظر خودمان را محور اصلی قرار می دهیم
۴- تعریف یکسانی از موفقیت نداریم
ولی از همه این ها بگذریم، برنامه ریزی باعث شفاف تر شدن آینده و چارچوب دار شدن آن می شود و باعث می شود کمی از آینده برای ما ابهام زدایی شود.
خیلی از مواقع ما رفتار آدم های موفق را می بینیم اما به مدل ذهنی آن ها توجه نمی کنیم.
چک لیست و جدول برنامه ریزی جالب متمم

ممنونم بابت حمایتت.
اگر منظورت خواندن درس۱ بود، این کار را انجام دادم و به صورت خلاصه فهمیدم که برای توسعۀ مهارت‌های فردی، هم به دانش برنامه‌ریزی نیاز دارم هم به تجربه و مهارت برنامه‌ریزی.
اگر هم منظورت از خواندن این بود که کلّ مطالب سری توسعۀ مهارت‌های فردی را بخوانم، باید ازت زمان بیشتری بگیرم.

سینای عزیز من
اون انرژی که داری را خیلی دوست دارم
منظورم همه آن درس ها بود. (به من اعتماد کن)?

سلام علیکم حمید عزیز
ممنون از مطلبی که با ما در میون گذاشتی.
راستش من همیشه از برنامه‌ریزی لذّت می‌برم ولی از نوع کوتاه مدّتش.
مثلاً می‌دونم که امروز می‌خوام چه مطلبی رو توی متمّم بخونم. یا مثلاً می‌دونم امروز (یا این هفته) می‌خوام چه کتابی رو بخونم و حدس می‌زنم تا کجاش پیش می‌رم.
ولی همیشه از این می‌ترسم که برنامۀ بلندمدّت بریزم. به لحاظ تئوری می‌دونم برنامۀ بلندمدّت رو قراره بشکنم به میان‌مدّت و کوتاه‌مدّت ولی یه چیزی توو وجودم هست که اجازه نمی‌ده.
تو چجوری این کار رو می‌کنی؟
(به خصوص توی کسب و کار که من توش خیلی تجربه ندارم، دوست دارم حاصل تجربه‌هات رو بدونم.)
ممنونم که وقت گذاشتی و کامنتم رو باحوصله خوندی. امیدوارم کامنت‌هام توی متمّم هم بخونی و اگه مفید بود امتیاز بدی تا داغ نظردادن توی Mrshabanali.com از روی دلم برداشته بشه 😀

سلام سینا جان
بهترین کار برای شروع از مهارت برنامه ریزی متمم هست (اولین کار را انجام بده)
بخوان
کامنت بزار
من هم قول میدم بخوانم. اگر چیزی یاد گرفتم از کامنتت چشم. امیتاز هم میدم
بعدش بیا اینجا بگو کلش رو خواندی تا من بهت بگم من چیکار می کنم.
موفق باشی پسر

حمید جان، دوست عزیزتر از جان
بهم قول دادی که چندماهی رو روی درس‌های برنامه‌ریزی متمم وقت بگذارم. بهم گفتی احتمالاً ۲ماه طول می‌کشه. من سعی کردم کمی از درس‌های مهارت یادگیری رو هم بخونم و با توپِ پر خدمتت برسم.
به قول دوستان الوعده وفا. اومدم بگم من کلش رو خوندم. منتظرم تا بدونم تو چجوری برنامه‌ریزی می‌کنی.
راستی حمید، اینجوری که من ازت فهمیدم، از تعریف کردن و تعریف شنیدن چندان خوشت نمیاد. ولی واقعاً ازت ممنونم. بهم توی متمم و توی زندگی کمک زیادی کردی. خودت می‌دونی که مدیون کمک‌هات و راهنمایی‌هات هستم. ممنونم ازت.

سلام حمید عزیز
من همیشه برنامه ریزی رو دوست داشتم، از دبیرستان این کارو می کردم. همیشه هم به منعطف بودنش خیلی اهمیت می دادم. اما چیزی که این روزها توجهم رو جلب کرده، وقفه ای هست که باید برای گزارش نویسی و مرور اینکه تا حالا چی کار کردیم بزاریم. این خیلی اصل مهمیه که همینطوری سرمون و نندازیم پایین و صبح تا شب به کارهامون مشغول بشیم. البته بگم این رو هم قبول دارم که وقفه به معنی نشستن و هیچ کاری نکردن و فقط فکر کردن نیست.
این روزا تو این فاز هستم، هم برنامه ریزی برای متمم و هم مسیر عکاسی و هم زندگیم.

خیلی شفاف و روان می نویسی، من اصولا گام به گام نوشتن رو خیلی دوست دارم، چیزی که خودم توش تقریبا ضعیفم:)

سلام پریسا جان
من واقعا معذرت می خوام که همین الان کامنتت را دیدم.(یک پلاگین احمقی رو سایتم هست شما را اسپم کرده بود و من ندیده بودم)
خیلی خوشحال شدم اسمت را تو سایتم دیدم. من برنامه ریزی برام جزء سرگرمیه.
یادت باشه که برنامه ریزی خیلی مفیده و اگر از استراتژی و تفکر استراتژیک بدانی توی این کار موفق تری.
خیلی خوبه که این روزها می بینم فعالیتت در متمم بیشتر شده
خوشحال میشم جایی کمکی خواستی بهم بگی
شاد باشی

“چگونه برنامه ریزی کنیم که ان را دوست داشته باشیم”
مطلب جالبی بود که در متمم خواندم. گفتم اینجا بنویسم که در نهایت یک مطلب جامع و کامل بشود.

حمید جان ممنون از مطلب خوبی که نوشتی . به نظرم ما باید برای سبک زندگی برنامه ریزی کنیم نه سطح زندگی ،چون در سبک زندگی سهم زیادی از بار زندگی بر دوش خودمون می افته و برای تغییر پیدا کردنش احتیاج به اراده زیاد داره بر عکس سطح زندگی که مربوط به زمان های دوره و این خود به معنای نوعی به تعویق انداختن و اهمال کاری .
از طرفی برنامه ریزی استراتژیک تا جایی که من میدونم بر تعیین هدف های دور دست و خرد کردن آن به گام های کوچک تر اصرار دارد و تو دنیای داینامیکی که هر لحظه در حال تغییر و ما با برداشتن هر گامی یک بخش جدیدی از جهان برایمان پدیدار مشود یا ظهور میکند و کلا مسیر ما رو عوض میکند ،فکر میکنم باید ما به سراغ چیزای دیگه ای بریم مثل تفکر استراتژیک .اگر دقت هم کرده باشی تو دنیای کسب وکار هم دیگه هدف گذاری بلند مدت معنای چندانی ندارد و بحث هایی مثل چشم انداز در افق های زمانی بسیار کوتاه امکان پذیره .
من با توجه به احترام زیادی که برای پورتر قایلم ولی نظرات میتزبرگ رو در دنیای داینامیک امروز کارامدتر میبینم.

پوریا برنامه ریزی باید ۳ قسمت باشه.
کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.
البته فراموش نکن که باید تو یک تلورانسی را در برنامه ریزی داشته باشی و فضای تغییر کوچک را درآن پیش بینی کرده باشی.
ولی کماکان من توی مکتب پورتر راحت تر و راضی ترم
البته که هر دوی این ها موفق هستند و من و تو باید ببینیم با کدام می توانیم راحت تر و موفق تر عمل کنیم.

حمید به نظرم الان روزگاری شده که ما فقط روی منابعی که خودمون داریم می‌تونیم برنامه ریزی کنیم. نه achievementهای بیرونی مثلاً من برنامه ریزی می‌کنم که تا یک سال آینده این ۲۰ تا کتاب را بخونم. خیلی خوبه. همی چی دست منه، زمان و انرژی دست منه بالاخره هر روز یک نیم ساعت تا یک ساعتی وقت می‌گذارم و می‌خونم ولی در مورد دستاوردهای خارجی اصلاً نمیشه برنامه ریزی کرد. مثلا همین امروز ترامپ اعلام کرد نمی‌خواد به دانشجویان ایرانی ویزا بده یعنی الان کسی که می خواد اپلای کنه بی چاره شد. من یک دوستی داشتم رفت روسیه برای ادامه تحصیل دکتری روز آخرها که داشت می رفت با شور و هیجان داشت مسیر آینده شو می گفت طوری برا خودش برنامه ریزی کرده بود که دکتراشو تموم کنه و شهروند اونجا بشه. چون بورسیه بود همه چه قطعی به نظر می‌رسید. ولی چی شد؟ یک سال بعد غرب روسیه را تحریم کرد.بودجه دولت کم شد. وزارت علوم آنجا نتوانست بورسیه دانشجویان خارجی را بده. در حالی که بورسیه بود “باید” بهش پول می دادن. بنده دست از پا درازتر برگشت کل پسنداشو هم خرج کرده بود آخرها سوپر مارکت زده بود نمی دونی دیدن او صحنه که یک آدم که تا دیروز روی پیشرفته ترین موضوعات مدیریت داشت بحث می کرد شامپو و جوهر نمک می فروخت چقدر دردناک بود.

من کاملا با نظرت موافقم
من با این موافقم که محیط خیلی تاثیر داره و اگر رونالدو تو ایران بود با وانت کنار خیابان هندوانه می فروخت
ولی قبول داری که اگر کسی در درون خودش بخواد یک کاری را انجام بده به هر طریقی انجامش میده؟
من قبول دارم که اهدافی که دست خود ما باشند محقق کردنش راحت تره. به خاطر همین هم من بیشتر اهدافم همین شکلی هست. علی من همیشه تو این فکر بودم که یک کسب و کاری داشته باشم که هر جا باشم با یک لپ تاپ انجام بشه. امروز هم به همین رسیدم. من می خواستم کارشناسیم و شریف قبول شم ولی رتبه ام شد ۴۰،۰۰۰ .
ولی کارم را ادامه دادم و اهدافم را کمکاکان (مثل بچه پر رو ها بزرگتر کردم). من اگر برای سال آینده هدفی بگذارم و به آن نرسم برای سال بعد هدف را بازهم بزرگتر می کنم. تا جایی که بتوانم پیروزی های کوچک را فدای فتح های بزرگ و پایدار می کنم.
برای من موفقیت خلاصه شده توی کسب و کار. تو خودت چارت استارت بیزنس را خواندی. اونجا هم اگر دقت کرده باشی من همه هدفم انجام بیزنسی بود که همه چیزش به خودمان مربوط شود نه اینکه بیافتیم دنبال گرفتن مجوز و التماس به این و آن، و بعد هم مدیر اون سازمان عوض بشه. دوباره روز از نو روزی از نو.
علی من نمی دونم تو start up ها رو قبول داری یا نه. من هیچ وقت تو هیچ استارت آپی شرکت نکردم و نمی کنم(نظر الان من این است) ولی با فضای آن ها آشنا هستم. چون وقتتو تلف می کنه. آدم باید زود دستشو خاکی بکنه. اونجا ها بیتشر به درد دوست شدن با جنس مخالف میخوره و یک سری آدم که هی بهت بگن تو چقدر خفنی و با سوادی و از این حرف ها.

«آدم باید زود دستشو خاکی بکنه»
این نکته، از هر برنامه ریزی ای مهمتر بود.
خیلی از اوقات، برنامه ریزی صرفن جاییه که برای فرار از «خاکی کردن دستهامون» بهش پناه می بریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Visit http://www.aasadi.com to learn moreدکترعلی اسدی نویسنده، بیزنس کانسالتنت و سخنران بین المللی در موضوعات مختلف بیزنس و مدیریت است. او در کمک به متخصصان و صاحبان مشاغل گوناگون برای رسیدن به موفقیت در شرایط بسیار رقابتی امروز تخصص دارد. دکترعلی اسدی مولف بیش از ۱۰ کتاب و کتاب های الکترونیکی است که تا کنون توسط جویندگان موفقیت وصاحبان مشاغل گوناگون در بیش از ۷۸ کشوردنیا خریداری شده اند.برای اطلاعات بیشترلطفا از وب سایت www.aasadi.com بازدید فرماییدVisit www.aasadi.comاشنایی با تکنیکهای موفقیت در بیزینس به زبان فارسی با علی اسدی. قسمت ا کسب و کار , تجارت , بازاریابی , مدیریت , منابع انسانی, کارمند, کارفرمامراحل استخدام یک کارمند خیلی خوبچگونه مخارج بیزنس را مدیریت کنیمچگونه شرکای مناسبی برای کسب وکار پیدا کنیمسه عامل اصلی شکست یا موفقیت یک بیزنسچگونه مشکلات کاری را حل کرده و سود بیشتری از بیزنس کسب کنیمچگونه یک بیزنس موفق داشته باشیمچگونه کارمندانمان را راضی نگهداریمچگونه اعتماد مشتریان را جلب کنیمچگونه مشاوره خرید به مشتری بدهیماهمیت داشتن یک مشاورخوب در موفقیت یک بیزنساهمیت داشتن بیزنس سیستمعوامل اصلی موفقیت

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка плейлистов…

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم
چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم
10

بیشتر بخوانید بیشتر بدانید  چگونه برای چهارشنبه سوری ترقه بسازیم

Related posts

Leave a Comment

ml>