دسته‌ها
پزشکی سلامتی

چگونه ضربان قلب را پایین بیاوریم؟

چگونه ضربان قلب را پایین بیاوریم؟

افرادی که در حالت استراحت ضربان قلبی بیش از ۱۰۰بار در دقیقه در حالت استراحت ۷۸% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.اگر در حالت استراحت ضربان قلب بالایی دارید این حالت نشانه ای از ضعف فیزیکی و یا میزان قابل توجهی از حس اضطراب می باشد و در این حالت آرام شدن و پایین آوردن تپش قلب امری بسیار ضروری می باشد.

احتیاطات ویژه: این حالت ممکن است نشانه ای از تاکی کاردی(تپش قلب بسیار بالا) باشد که شاید به نوعی سکته ی قلبی مربوط باشد و به مراقبت های پزشکی بسیار فوری می باشد.

برای کاهش موقتی تپش قلب بالای مزمن و یا تپش قلب به ندرت از این روش ها استفاده کرده و با بهبود شرایط فیزیکی این حالت را به صورت دائمی بهبود ببخشید.

۱-نفس عمیق بکشید:

چگونه ضربان قلب را پایین بیاوریم

شاید در این حالت کاری دشوار به نظر برسد اما کاهش سرعت تنفس در کاهش ضربان قلب تاثیر خواهد داشت.
در۵-۸ثانیه دم و برای۳-۵ ثانیه نگهداشته و در ۵-۸ثانیه بازدم کنید و با تمرکز بر روی بازدم ضربان قلب را پایین بیاورید.

۲-تنفس والسالوا داشته باشید:

این حالت برای اعصاب واگ که مسئولیت کنترل ضربان قلب را دارد مثل محرک عمل کرده و پس از نفس عمیق موجب فعال شدن عضلات شکمی ، مانند زمان حرکت روده ها می شود.
فشار را برای ۵ثانیه نگهداشته و بعد رها کنید ، البته برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب شاید مجبور به اجرای چندباره ی این حرکت باشید.

۳-شریان کاروتید را ماساژ دهید:

شریان کاروتید از زیر گلو به سمت عصب واگ امتداد دارد و آهسته ی آن بوسیله ی سرانگشتان موجب تحریک اعصاب نزدیک شده و در پایین آوردن ضربان قلب تاثیر دارد.

۴-به صورت خود آب سرد بپاشید:

پاشیدن آب یخ به صورت باعث تحریک اعصاب حرکتی که مسئول کاهش متابولیسم هستند شود ، البته باید تا زمانی که متوجه تغییر در ضربان قلب نشدید به این کار ادامه بدید.

۵-دارو مصرف کنید:

اگر بروز این حالات از تپش قلب بالا را به دفعات تجربه کردید به پزشک مراجعه کرده و نسخه ای برای تهیه ی داروهای کاهش تپش قلب دریافت کنید و حتما در مورد نوع داروی مناسب با پزشک مشورت کنید.

۱-در مورد انجام ورزش های هوازی با پزشک خود مشورت کنید:

در مرحله ی اول انجام ورزش های سنگین توصیه نمی شود ولی برخی ورزش های هوازی اثری مفید خواهد داشت.
تمرینات ورزشی انرژی بخش اما کوتاه ، مثل دویدن سریع و کوتاه و البته با فواصلی برای استراحت و تنفس ، ۱۰% بیشتر از تمرینات ایروبیک در فضایی ثابت ، موجب بهبود کارایی قلب می شود.

۲-خوب بخوابید:

اگر نیاز به آرامش و سکوت بیشتری دارید از گوشگیر استفاده کنید ، چرا که خوابیدن به دور از سروصدا باعث کاهش ضربان قلب به میزان ۱۳بار در دقیقه می شود.

۳-زود به زود مثانه را تخلیه کنید:

افرادی که ادرار خود را تا زمانی که مثانه کاملا پر شود نگه می دارند که ، باعث افزایش ۹بار در دقیقه ی ضربان قلب می شود، چرا که مثانه ی پر موجب حساسیت اعصاب حرکتی و تنگ شدن عروق ، که منجر به تنگ شدن عروق و تنگ شدن عروق و تپش شدیدتر قلب می شود.

۴-کپسول های روغن ماهی مصرف کنید:

اگر قادر به استفاده از روغن مرکب ماهی هستید ، به دلیل وجود DHA بیشتر ، تاثیر بهتری خواهد داشت.
به توصیه ی دکتر آز :روزانه روغن ماهی یا منبع دیگری از اومگا۳ یا حداقل۶۰۰میلی گرم DHA مصرف کنید چرا که بر قلب تاثیری حدود ۶بار در دقیقه ، در عرض ۲هفته خواهد داشت و همچنین تحقیقات احتمال تاثیر روغن ماهی در عملکرد قلب نسبت به واکنش به اعصاب واگ و همچنین تنظیم ضربان قلب را نیز در نظر گرفته است.

۵-رژیم غذایی خود را تغییر دهید:

غذایی متناسب با سلامت قلب که به بدن در تنظیم ضربان قلب کمک می کند مصرف کنید، موادی مثل ماهی سالمون و ساردین ، غلات کامل ، سبزیجات سبز برگ ، مغزهای آجیلی و موادی با پتاسیم بالا مثل موز و آواکادو مصرف کنید.

۱-دراز کشیده و آرام باشید:

روی سطحی راحت مثل تخت یا کاناپه دراز بکشید اما اگر فضایی مناسب برای دراز کشیدن وجود ندارد سعی کنید در حالتی آرام و راحت بنشینید.

۲-روی خوشی تمرکز کنید (تصویرسازی ذهنی):

ذهن را ، بوسیله ی تصوراتی از مکان هایی که موجب شادی شما می شوند ، آرام کنید مثل فکر کردن به به یک نقاشی زیبا یا فضایی از طبیعت.

۳-مدیتیشن را یاد بگیرید:

چگونه ضربان قلب را پایین بیاوریم

روی ضربان قلب خود تمرکز کرده و سعی کنید با استفاده از قدرت تمرکز تپش قلب را کاهش دهید.

۴-آرام نفس بکشید:

 

از این روش ها برای تنفس آرام استفاده کنید:

 

۵-ماساژ:

ماساژ یا دیگر درمان های این چنینی با احتمال کاهش ضربان قلب در حدود ۸بار در دقیقه همراه است ، پس به متخصص ماساژ مراجعه کرده و یا از یکی از عزیزان خود درخواست کنید که این کار را برای شما انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *