دسته‌ها
هنر

چگونه لوگو تایپ طراحی کنیم؟

طراحی لوگو اصولی= افزایش اعتبار برند

در نهایت این تصویر برند است که باید به خاطر بماند

دنیای پیرامون ما کاملا تصویریست و آنچه انسان با آن ارتباطی احساسی برقرار می کند تا بتواند آن را به یاد آورد تصویر است. هر برندی که متولد می شود دارای دو شاخصه بسیار مهم است که آن را از دیگر برندها در ذهن مخاطبان متمایز می کند.

اول اسم زیبا، خوش آوا و متمایز. دوم شمای ظاهری جذاب. انتخاب نام خوب برای برند موضوع بسیار مهمی است که باید به آن اهمیت بسیاری داده شود ولی مهمتر از آن اینکه نام برند همراه با تصویری باشد تا ارتباط احساسی با مخاطبان برقرار کند.

ایجاد این تصویر همان طراحی لوگو و آرم برای برند است. بطری کمر باریک همان طراحی لوگو کوکاکولا تمام سرمایه چند ده میلیاردی این برند بزرگ است که اکثر مردم جهان آن را به خوبی به یاد می آورند و مفهومی همچون اصالت و قدمت در ذهن آن ها تداعی می شود.

انواع طراحی لوگو و آرم

مونوگرام، پیکتوگرام و لوگوتایپ

طراحی نشان تجاری بر اساس شرایط برند، در سه دسته بندی ایده پردازی و اجرا می گردد.

دسته اول: لوگو تصویری که خود شامل مونوگرام و یا پیکتوگرام می باشد.طراحی آرم به روش مونوگرام به این معنی است که در طراحی نماد برند از حروف اول نام تجاری استفاده شود.مانند حرف M در لوگو مک دونالد .طراحی نشان تجاری به سبک پیکتوگرام به این مفهوم است که لوگو در واقع یک المان کاملا شناخته شده بصری است مانند ستاره سه پر مرسدس بنز.

دسته دوم: لوگو نوشتاری است به این مفهوم که در طراحی نشان تجاری، نام برند به روشی متمایز فونت های مرسوم ولی کاملا ساده و جذاب طراحی می گردد. این روش به طراحی لوگوتایپ یا تایپ فیس برند نیز معروف است.

دسته سوم: لوگو ترکیبی نام دارد که از ترکیب هردو نوع اول و دوم پدید می آید که نوع سوم عملا کارامدتر و دارای اثرگذاری بالاتری است. برندها برای به یادماندنی شدن و جذابیت بصری بیشتر هم به لوگو و نماد تصویری نیازمند هستند و هم لوگوتایپی قدرتمند.

طراحی لوگو

لوگوتایپ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که می دانید آنچه برند را در ابتدا معروف میکند و جایگاهی در ذهن مشتری به وجود می آورد ایجاد یک زمینه تازه و یک طبقه بندی جدید توسط نام تجاری است اما با گذشت زمان و ایجاد زمینه های تازه تر چیزی جز یک نام از برند باقی نمی ماند .این نام برند نایک است که نماد نایک را توصیف می کند و بکارگیری مستمر لوگوتایپ برند با لوگو برند در طولانی مدت و با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار باعث تثبیت نماد نایک در ذهن مخاطب  گردیده است. پس میتوان گفت اهمیت نوشتار برند نه تنها کمتر از اهمیت نماد آن نیست بلکه در بسیاری از موارد مهم تر تلقی می گردد.

در رابطه با لوگو و لوگوتایپ به این نکته اشاره کردیم که معمولا سه نوع طراحی لوگو و آرم برای برند در نظر گرفته می شود. اگر یک نماد تصویری شناخته شده را به عنوان لوگو برای برند در نظر بگیریم (مثل نماد شرکت اپل) این طراحی لوگو را  روش پیکتوگرام می نامند. همچنین اگر از حروف اول نام تجاری برند در طراحی آرم استفاده گردد(مانند حرف M در لوگو مک دونالد) به آن طراحی لوگو به روش مونوگرام گفته می شود.

اما اگر در طراحی نماد یک برند، نوشتار نام آن برند به عنوان نشان مشخصه آن برند در نظر گرفته شود به آن طراحی لوگوتایپ یا لوگو اسم گفته می شود. اما نام برند چه ویژگی های بصری باید داشته باشد و  در لوگو اسم فارسی چه مواردی باید رعایت گردد تا هویت برند تقویت شده و با ذهن مشتری ارتباط برقرار کند این موضوعی است که در این چگونه به آن می پردازیم :

در طراحی لوگوتایپ خوانایی را جدی بگیرید

لوگو اسم فارسی، هرچقدر هم که زیبایی بصری و تکنیک های فنی در آن رعایت شده باشد در صورتی که قابلیت خواندن سریع را نداشته باشد هیچ جایگاهی در ذهن مخاطب ایجاد نمی کند.پس مهمترین موضوع در ساخت لوگو اسم فارسی، خوانایی آن نوشته است. نمونه بارزی از یک تایپوگرافی فارسی در زیر مشاهده می نمایید .

لوگوتایپ فارسی

قدرت در سادگی است

ذهن انسان، به گونه ای فطری از پیچیدگی و شلوغی فرار می کند و هر چقدر المان های بصری نزدیک به اشکال هندسی ساده همچون مستطیل، دایره و مثلث باشند جذابیت بصری آن ها از نگاه مخاطب افزایش می یابد. پس هرچه ساختار اجزای حروف نوشتاری، نزدیک به این اشکال باشد علاوه بر خوانایی بهتر، سریع تر در ذهن مخاطب ثبت می گردد.

همانطور که ملاحظه می فرمایید لوگوتایپ فارسی شرکت لایفو در ساده ترین شکل ممکن ایده پردازی و طراحی شده است.

لوگوتایپ فارسی

 

تمایز را با ساختار شکنی خلق کنید

تمامی سرمایه یک لوگو تایپ فارسی،حروف بسیار ساده آن نسبت به فونت است . در لوگوتایپ بهتر است تمامی المان ها ساده ترین شکل ممکن را داشته باشند و  بخشی متمایز از بقیه المان ها به ناگاه پدیدار شود .این تفاوت بصری همان هویت نوشتار برند شما از نگاه مخاطب تلقی می گرد .

مانند تایپو گرافی اپلیکیشن کندو که تمایز در حرف ” و” ظاهر گشته است.

لوگوتایپ فارسی

 

لوگو اسم افقی، جذاب تر است

دو چشم انسان در کنار هم و به صورت افقی قرارگرفته است و هر آنچه به صورت افقی باشد جذابتر به نظر می رسد. پس این قانون را فراموش نکنید که لوگوتایپ را یک مستطیل فرضی قرار دهید.

 

قانون روانشناسی گشتالت را رعایت کنید

اگر می خواهید ایده بصری ساده ای را در لوگوتایپ بگنجانید از روش لوگوتایپ فدکس پیروی کنید. لوگوتایپ فدکس در نگاه اول چیزی جز نوشته ساده فدکس به نظر نمی رسد اما با کمی دقت فلشی درون آن نهفته شده که پیام فعالیت برند (خدمات پستی)را با خود حمل می کند. این همان اصل تکمیل در روانشناسی گشتالت است.

(قانون بستار گشتالت :  مغز انسان تمایل به تکمیل المان های بصری دارد که بخشی از آن جا افتاده و یا حذف شده است و از این کار لذت می برد . )

لوگوتایپ

 

نسبت طلایی تعیین کننده است

روانشناسان معتقدند که زیباترین ساختار،  مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن عدد  ۱.۶۱۸ (نسبت طلایی) باشد. چرا که این نسبت در شبکیه چشم انسان رعایت شده به این دلیل انسان آن را زیباترین حالت می بیند.  هر چه المان های بصری در معماری و طراحی به این عدد نزدیک تر شوند، ساختاری پایدارتر، منظم تر و زیبا تر به خود می گیرند. از این روست که شرکت های بزرگ در طراحی لوگو برندشان از این قانون پیروی می کنند.

نمونه ای از رعایت عدد فی در طراحی لوگوتایپ فارسی را در لوگو اسم فارسی شرکت فولاد یزد مشاهده می نمایید که توسط مجموعه ما ایده پردازی و طراحی گردیده است.

لوگوتایپ فارسی

 

تک رنگ به یادماندنی تر است

قانون رنگ در برندینگ به این موضوع اشاره می کند که استفاده از دو رنگ در طراحی هویت بصری برند یادآوری را نسبت به تک رنگ سخت تر میکند و استفاده از سه رنگ قطعا یادآوری برند در ذهن مشتری غیر ممکن . برخی برند های بزرگ این مهم را دریافتند و نماد نوشتاری خود را از دورنگ به تک رنگ تغییر دادند.

نمونه ای از یک لوگوتایپ فارسی موفق با هویت رنگی تک رنگ را در زیر مشاهده می کنید . لوگوتایپ فارسی

 

منبع:naserabadi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *