دسته‌ها
معنوی

چگونه مراقبه کنیم؟

اگر به دنبال خارج شدن از لوپ زندگیتان هستید و می‌خواهید آدم موفق و شادی باشید احتمالا مقالات زیادی در مورد سبک زندگی خوانده‌اید، تقریبا در تمام مقاله ها مثل یک روز پربار برای شما می خوانیم که آدم‌های موفق و ابر-ثروتمندان حتما بخشی از زمانشان را در روز به مراقبه یا مدیتیشن اختصاص می دهند. برای اینکه سبک زندگی موفق خود را کامل کنید با سبکتو برای شروع و انجام یک مراقبه ساده همراه باشید:
مدیتیشن در حقیقت به رفتاری گفته می شود که شما تمام اتفاقات و درگیری‌های ذهنتان را کنار می گذارید و سعی می کنید ذهن را از همه چیز خالی کنید. در واقع روی “هیچ چیز” تمرکز می کنید. با این کار ذهن آرام می گیرد و فکرهای بیهوده ای که ذهن شما را مشغول کرده را دور می ریزد، فشار خونتان تنظیم می‌شود و مهمتر از همه خلاقیت تان افزایش می‌یابد. این مراقبه ساده تنها ۱۰ دقیقه وقت لازم دارد و بهتر است صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خواب انجام دهید. خوب شروع کنیم:

به طور کلی سعی کنید یک قسمت از خانه را برای خودتان انتخاب کنید و فضای اختصاصی خودتان بدانید، جایی که در آن احساس آرامش کنید این‌طوری هر وقت نیاز به آرامش داشتید می‌دانید کجا به آن می‌رسید این فضا می‌تواند یک کوسن کوچک کنار پنجره باشد یا یک اتاق مخصوص برای اینکار. حالا برای مراقبه سراغ همان مکان خاصتان بروید یا آن را در جایی که راحت هستید و تا جای ممکن سکوت است و سر راه بقیه نیست انجام دهید. می‌تواند هر جایی باشد، روی زمین، روی صندلی یا روی تخت.

هرجایی که هستید راحت بشینید عضلات بدنتان را در وضعیت غیر معمول قرار ندهید و راحت باشید اگر روی صندلی نشسته‌اید می‌توانید پاهایتان را آویزان بگذارید فقط یادتان باشد که کف پایتان به زمین نچسبیده باشد یا حتی می‌توانید دراز بکشید البته به شرطی که خوابتان نرود! اما بهترین وضعیت چهارزانو است و تا جایی که می توانید سعی کنید به جایی تکیه ندهید چون باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می‌شود. کمرتان را صاف کنید و یک نفس عمیق بکشید. چگونه مراقبه کنیم

چشمانتان را ببندید و سعی کنید آرام باشید. اتفاقاتی که فکرتان را درگیر کرده را در ذهن بیاورید و بدون اینکه بخواهید به جزییاتش فکر کنید به کناری ببرید. حالا نفس های عمیق‌تر بکشید و روی صدای دم و بازدمتان تمرکز کنید فقط صدای نفستان را گوش دهید و به آن فکر کنید. تمام کاری که در مراقبه باید انجام دهید دور کردن فکرهای روزمره و کنار زدن آنهاست. باید تمرکز کنید که هیچ فکری در ذهنتان نباشد. در مراقبه به روش های مختلفی این کار را انجام می دهند مثلا از مانترا که یک صدای بی معنی است و آن را مدام تکرار می کنند تا بر روی آن تمرکز کنند و فکرشان را از مسایل حاشیه ای دور کنند. در اینجا می توانید از هر روشی که راحت هستید تمرکزتان را پیدا کنید. تنها چیزی که مهم است این است که روی هیچ چیز تمرکز داشته باشید و به نظر ما تمرکز بر روی تنفس یک روش عالی است

همانطور که به صدای دم و بازدمتان فکر می کنید (با چشمان بسته) بالای سرتان را ببینید یعنی انگار از بالا خودتان را نگاه می‌کنید. همزمان صدای نفس کشیدنتان را هم گوش کنید حالا نگاهتان را به سمت پایین بیاورید. به جریان دم و بازدم فکر کنید به مسیری که اکسیژن ها طی می‌کند از لحظه ای که وارد بینی می‌شود و گردشی که در بدن دارند، وقتی که وارد قلب می‌شود و تبدیل به کربن دی اکسید می‌شوند و تا زمانی که از بینی خارج می‌شوند. با این جریان همراه شوید بیشتر بهش فکر کنید ببینید که شش‌هایتان را سبک و پر از هوا می‌شود مغزتان را ببینید که با اکسیژن تازه می‌شود و کربن‌دی‌اکسیدی که خارج می شود.

کم کم از تک تک اعضای بدن فاصله بگیرید فقط اکسیژن را ببینید که وارد می شود همچنان نفس های عمیق بکشید. نگاهتان را دوباره ببرید به سمت بالای سرتان و خودتان را نگاه کنید تمرکزتان را از اکسیژن بردارید و بر روی صدای نفس کشیدنتان تمرکز کنید با دقت گوش کنید تا آرام و عمیق باشد. حالا نگاهتان را از خودتان بردارید و سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید نفس های آرام تری بکشید و خیلی آرام چشمانتان را باز کنید.
لبخند بزنید و یک روز فوق العاده را شروع کنید بهترین ها در انتظارتان است.چگونه مراقبه کنیم؟

 

مراقبه یعنی چه و چگونه مراقبه کنیم

 

اول این قانون رو به یاد بسپاریم که بر هر چیز که تمرکز کنیم، انرژی آن را دریافت می کنیم.

از صبح شروع می کنیم. از خواب بیدار می شویم، می‌ رویم مسواک می زنیم و در همان حال به صد تا مسئله  فکر می‌ کنیم غیر از مسواک زدن. بعد صبحانه می‌ خوریم در حالی که فکرمان هزار جای دیگه است غیر از صبحانه خوردن. بعد… در واقع هر کاری که داریم انجام می دهیم به همه چیز فکر می کنیم غیر از همان کار. این باعث می شود انرژی پنهان کارها را دریافت که نمی کنیم، هیچ! کلی هم انرژی ذخیره شده مان را الکی خرج می کنیم!

شاید از مراسم چای در چین یا ژاپن شنیده باشید. آن در واقع یه جور مراقبه در لحظه ی ابدی اکنونه.

چگونه مراقبه کنیم

 

تمرین هایی برای درک و لذت بردن در لحظه ی ابدی اکنون:

 

آموزش مراقبه و انواع روشهای مراقبه

تمرین اول: برای خودمان یه استکان چای بریزیم. با دقت سعی کنیم فقط به کاری که داریم انجام می دهیم، فکر کنیم. بعد در یه جای آروم بنشینیم و با آرامش چای را میل کنیم. به این فکر کنیم که با هر جرعه ی چای، همه ی انرژی موجود در آن را دریافت می‌ کنیم و لذت می‌ بریم. به لحظه لحظه ی خوردن چای دقت کنیم. (اگه فکر دیگه‌ ای آمد در ذهنمان، خودمان را شماتت نکنیم. فقط آرام سعی کنیم دوباره به خوردن چای برگردیم.) بعد از اتمام، حتماً در دفتر مراقبه از خودمان تشکر کنیم.

تمرین دوم: مراقبه کنیم در زمان مسواک زدن فقط به مسواک زدنمان فکر کنیم. سعی کنیم از این کار لذت ببریم.

تمرین سوم: مراقبه کنیم زمان خوردن غذا فقط به خوردن غذا فکر کنیم. مجسم کنیم با هر لقمه، انرژی موجود در غذا به همه ی سلول های بدنمان می رسد.از هر لقمه ی آن لذت ببریم.

نکته: غذایی که با مراقبه خورده می شود هرگز باعث چاقی های موضعی نم یشود. (در واقع وقتی ما غذا می خوریم در حالی که به صد چیز غیر از خوردن غذا فکر می کنیم، باعث انباشته شدن آن در جاهای نامناسب می شود. بر عکسش هم صادقه. یعنی کسانی که هر چیزی که می خورن، چاق نمی شن، اگه روی غذا خوردن آگاهانه، مراقبه کنن، همه ی انرژی موجود در غذا رو دریافت می کنند. حتی می‌ توانیم مجسم کنیم که دوست داریم غذا در چه قسمتی از بدن ما باعث چاقی بشود! وقتی داریم غذا می خوریم در دلمان با لقمه هامان حرف بزنیم! از لقمه ی نان و پنیر صبحمان بخواهیم که همه ی نیروش را به ما انتقال بدهد. (نخندید! جدی می گم! این یکی از مراقبه های هندوهاست!)

تمرین چهارم: این تمرین برای سیگاری هاست. اگه روی کشیدن هر سیگار مراقبه کنیم، خیلی زودتر ارضا می شید و به تدریج تعداد سیگارهاتون کم و کمتر می شه.

به تدریج خودمان را عادت بدهیم که هر کاری که داریم انجام می دهیم، فقط به آن فکر کنیم و تصور کنیم با این کار همه ی انرژی نهفته در آن کار را داریم دریافت می کنیم. خیلی سخته، اما شدنی می باشد! شاید باورمان نشود اما به تدریج حتی از کارهایی که دوست نداشتیم، به شدت لذت می بریم.

این قانون رو به یاد بسپریم: بر هر چیز که تمرکز کنیم، انرژی آن را دریافت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *