اجتماعی کسب و کار

چگونه یک خلبان زن شویم؟

مقدمه:

متاسفانه به علت ضعف در اطلاع رسانی در زمینه‌ی خلبانی هواپیماهای مسافربری خیلی از افراد از چگونگی ورود به  این دوره اطلاع ندارند و درصد زیادی از افراد فکر می‌کنند برای ورود به این رشته اول باید وارد ارتش شده سپس از طریق ارتش به خلبانی هواپیماهای مسافربری بروند در صورتی که نمی‌دانند همه‌ی افرادی که وارد ارتش می‌شوند نیز خلبان نمی‌شوند و فقط یک سری افراد خاص بر اساس رتبه ایی که به دست می‌آورند می‌توانند خلبان هواپیماهای جنگی شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتم که یک مقاله‌ی تقریبا کامل در این زمینه بنویسم. برای خلبان شدن شما باید از طریق آموزشگاه هایی که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می‌کنند اقدام به ثبت نام کنید. مرکز آموزش فنون هوایی علاوه بر تهران شعبه هایی نیزدر شیراز ـ تبریز ـ مشهد ـ اهواز دارد که علاوه برآموزش رسمی خلبانی هواپیماهای موتوردار، به آموزش‌های دیگر نظیر هواپیماهای گلایدر ـ پاراگلایدر ـ هواپیماهای سبک و مدل، چتر بازی و بالن می‌پردازد. برای مثال هر سال هما برای تامین نیروی خود تعدادی از افراد را آموزش می‌دهد و از بین آن افراد تعدادی را انتخاب می‌کند. خلبان کیست؟ بالاترین فرد در سیستم هدایت وکنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیما یی که میلیونها دلار ارزش دارد می‌باشد. شرایط خلبانی چیست؟ یک خلبان به دلیل در اختیار داشتن یک هواپیما که میلیون‌ها دلار ارزش داردمی بایست شرایط پذیرش این مسئولیت خطیر را داشته باشد که این آمادگی در ۳ مرحله سنجیده می‌شود مرحله اول داشتن حداقل مدرک دیپلم و موفقیت در آزمون علمی در مرحله بعد می‌بایست از لحاظ جسمی در معاینات پذیرفته شود که در این زمینه فرد داوطلب می‌بایست حداکثر ۲۰سال سن داشته باشد ضمن اینکه باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم غیر پزشکی باشید. معمولا حداکثر سن شما باید ۲۶ سال باشد تا بتوانید در آزمون استخدام و مصاحبه شرکت کنید. معاینات پزشکی: تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) شامل ۲ گواهینامه کلاس ۱ و کلاس ۲ می‌باشد. گواهینامه کلاس ۲ برای: ۱- دانشجویان PPL و خلبانان دارای گواهینامه PPL2- مهندس پرواز و ناوبرگواهینامه کلاس ۱ برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهینامه CPL و IR. درگواهینامه تست پزشکی کلاس ۲ شرایط کمی ساده‌تر می‌باشد. ولی بطور کلی آزمایشات کامل خون و ادرار، نوار قلب، نوار مغز، اکو کاردیو گرافی قلب، هولتر مانیتورینگ (در صورت لزوم) ، تست چشم (شامل دید دور و دید میانه و دید نزدیک، ‌ عمق دید ‍، تست رنگ، و تست چشم با دستگاه) ‍، نوار گوش یا ادیومتری (شنیدن فرکانسهای ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز برای هردوگوش در مدت زمان خاص) ، عکس ازریه‌ها وسینوسها و نوار ریه، عکس از فک و دندانها و معاینه دندان، تست HIV و معاینه کامل بدن و انجام فشارخون. تست هوش همان تست هوشی است که برای یک فرد بالغ و دارای مدرک دیپلم در آزمونهای ورودی ارگانها برگزار میشود و منابع آنکتابهای تست هوش موجود در کتاب فروشی هاست. تست روانپزشکی نیز بسیار ساده است تا سلامت روانی شما را تایید کنند. حداقل قد مورد نیاز برای خلبانی نیز ۱۶۵ سانتی متر می‌باشد. بعد از گذراندن تمامی معاینات پزشکی در صورت قبولی کارت AMC به شما داده می‌شود که نشان دهنده‌ی سلامت کامل شماست و شما مجاز به شرکت در کلاس‌های خلبانی هستید. مدارک مورد نیاز: برای خلبان شدن شما نیاز به سه مدرک دارید:

۱- مدرک PPL: این مدرک برای هواپیماهای سبک نظیر Cessna است. هزینه‌ی این مدرک تقریبا ۶٫ ۵ میلیون تومان است. کلمه PPL مخفف Private Pilot’s Licence به معنی مدرک خلبانی شخصی است.

۲-مدرک CPL: این مدرک برای هواپیماهای سنگین و باربری نظیر هواپیماهای Boeing 747 , ATR , AirBus A310 و … است. هزینه‌ی این مدرک تقریبا ۲۴٫ ۵ میلیون تومان است. کلمه‌ی CPL مخفف Commerical Pilot’s Licence به معنی مدرک خلبانی تجاری است. ۳-مدرک IR: این مدرک برای کار در شرکت‌های هواپیمایی لازم است. این کلمه مخفف Instrument Rating به معنی نحوه‌ی عملکرد ابزار است. هزینه‌ی این دوره را نمی‌دونم. دوره‌های درسی خلبانی: در صورت قبولی در آزمون علمی و پزشکی اولیه چنانچه زبان انگلیسی را خوب بدانند نیازی به گذراندن دوره کلاس زبان ندارد اما در صورتی که آمادگی لازم را نداشته باشند باید دوره آموزش زبان انگلیسی را طی کنند. پس از آن دوره مقدماتی کلاسهای زمینی برگزار خواهد شد که این دوره شامل دروس: هواشناسی، آیرودینامیک، آلات دقیق پرواز، ناوبری هوایی، مقررات وزن وتعادل، قابلیتهای هواپیما، موتور سیستم، نحوه کار با کامپیوتر پرواز و محاسبات، نقشه خوانی و فیزیولوژی پرواز می‌شود. سپس دانشجویان به میزان ۴۵ ساعت پرواز آموزش همرا ه با استاد و همچنین به صورت مستقل (solo) خواهند داشت که این پرواز‌ها با هواپیما‌های آموزشی از نوع (Cessna) بونانزا (Bonanza) انجام می‌شود. چنانچه دانشجویان در دروس تئوری نمرات لازم را کسب کرده و در آزمایش کتبی، شفاهی و عملی پرواز نیز موفق شوند در این مرحله گواهینامه خلبانی شخصی (PPL) به آن‌ها داده می‌شود و از این به بعد به عنوان یک خلبان دارای گواهینامه می‌تواند پرواز نماید. ولی قوانین به این دسته از خلبانان اجازه فعالیت حرفه‌ای نمی‌دهند یعنی نمی‌توانند شغل خلبانی را پیشه کنند و صرفا می‌توانند به عنوان تفریح و یا با هواپیمای شخصی خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپیماهای سنگین و مسافربری و یا باری و غیره نیستند، و اگر شخص قصد داشته باشد یک خلبان حرفه‌ای بشود لازم است دوره عالی خلبانی را طی کند که این دوره شامل خلبانی بازرگانی (CPL) ، خلبانی با هواپیمای چند موتوره، پرواز بادستگاه (Instumenrating) و یک دوره کوتاه مدت آموزش سیستم‌های هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کند، طی کرده تا بتواند جذب شرکتهای هواپیمایی شده و بعنوان یک خلبان حرفه‌ای مشغول به خدمت شود. علاقمندان به خلبانیCPL می‌بایست حدود یکهزار ساعت کلاس زمینی پیرامون دروس مقدماتی پرواز و چگونگی استفاده از دستگاههایکمک ناوبری و ۲۰۰ ساعت پرواز با نظارت اساتید را طی کند دوره هواپیمای دوموتوره با استاد و کلاسهای زمینی همراه است و جهت آموزش دوره پرواز با دستگاه حداقل ۳۰ ساعت پرواز با استاد و گذراندن کلاسهای زمینی مربوط می‌شود. دریافت گواهینامه هر یک از دوره‌های فوق منوط به گذراندن آزمون کتبی و عملی می‌باشد داوطلبان می‌بایست شخصا هزینه آموزش این دوره‌ها را پرداخت نمایند. هزینه ادامه تحصیل در رشته‌های مذکور بسیار گران است البته بعضی از شرکتهای هواپیمایی با ارائه بورس به تعدادی از داوطلبان این هزینه را تقبل می‌کنند تا داوطلب پس از فارغ التحصیل در خدمت آنان قرار گیرد. اما در حال حاضر این شرکتها بندرت چنین بورسها و آزمونهایی را برگزار می‌کنند و در صورت نیاز به خلبان حرفه‌ای از فارغ التحصیلان مرکز فنون هوایی که بصورت آزاد آموزش دیده‌اند استخدام می‌کنند گواهینامه صادره از طرف مرکز آموزش فنون هوایی ارزش بین المللی دارد و در خارج از کشور قابل ارائه می‌باشد. ادامه تحصیل دختران در رشته خلبانی اگر چه با مشکلات فراوانی روبرو است اما امکان پذیر می‌باشد، هم اکنون در شهرهای شیراز ـ تهران ـ تبریز ـ اهواز ـ مشهد مراکز و شعبه هایی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد، لازم بذکر است که هنوز اقداماتی در خصوص اشتغال به کار ایشان انجام نپذیرفته است. یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمی‌تواند برنامه ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید از یک برنامه شناور استفاده نماید بدین گونه که در هر هفته یا هر ماه برنامه پرواز تغییر می‌کند و چنانچه با این تغییرات آشنا نباشد، در زندگی شخصی دچار مشکل خواهد شد. فرد خلبان می‌بایست از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد به همین لحاظ تا سن تقریبا ۴۰ سالگی هر سال یکبار و بعد از سن ۴۰سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایشات خاص قرار می‌گیرد. در کل فرد داوطلب این رشته می‌بایست به موقعیت حساس و پر مخاطره این رشته توجه و با اطلاعات کافی وکاملی متقاضیاین رشته شود این را باور کنید که اگر به این رشته علاقه نداشته باشید و فقط به خاطر حقوق و مزایا وارد این رشته شوید دچار مشکل خواهید. در بالا به  یکی از راههای خلبان شدن , یعنی استخدام در نیروی هوایی ارتش و گذراندان دوره هوانوردی در دانشگاه این نیرو اشاره شد. خلبان شدن از این راه در کنار مزیت‌های عمده‌ای که دارد شاید بتوان گفت دو اشکال مهم را هم دارد یکی اینکه زنان نمیتوانند از این راه خلبان شوند و دیگر آنکه خلبان نظامی بودن  مخاطرات و مشکلاتی را میتواند به همراه داشته باشند و به همین خاطر خیلی از افراد این خطرات را با وجود مزیت‌ها بسیار عمده‌ای شغل به جان نمیگیرند.  راه دوم: راه دوم شبیه راه اول است با این تفاوت که شما به جای اینکه به استخدام نیروی هوایی ارتش درآیید و در دانشگاه افسری نیروی هوایی آموزش ببینید. به استخدام شرکت هواپیمایی کشور  که وابسته به وزارت راه و ترابری است در می‌آیید و در دانشکده این شرکت دوره خلبانی خود را میگذرانید. البته فعلا از این راه هم زنان نمیتواند شرکت کنند. برای ورود به دانشکده پرواز شرکت هواپیمائی کشور فرد میبایست دارای مدرک دیپلم متوسطه و مدرک پیش دانشگاهی در رشته ریاضی باشند و حدکثر سن هم ۲۲ سال تمام در نظر گرفته شده است. فرد متقاضی میبایست در کنکور سراسری شرکت نماید و در صورت کسب نمره علمی لازم و انتخاب کد رشته خلبانی در انتخاب رشته خود میتواند وارد مرحله معاینه پزشکی , مصاحبه و گزینش شرکت هواپیمای کشور گردد. معاینات پزشکی همانند مرحله اول (استخدام در نیروی هوایی ارتش) صورت میگرید و استاندارد‌های آن در همه دنیا تقریبا یکسان است. فرد مورد نظر باید از نظر جسمی و روحی کاملا در شرایط نرمال و مناسب باشد و نیز از نظر اخلاقی صلاحید‌های لازم را نیز داشته باشد. در هر صورت چناچه فردی موفق به گذراندن مراحل گزینش شد میتواند در دانشکده پرواز شروع به تحصیل نماید و دور‌های تحصیلی خود را بگذراند. این دوره ۴ ساله است و فرد در این دوره با اصول تئوری و عملی پرواز آشنا شده و برای خلبان شدن آماده میگردد. در صورت موفقیت دوره ۴ ساله خلبانی شرکت هواپیمایی فرد را به استخدام خود درآورده و در ابتدا به عنوان کمک خلبان با یکی هواپیماهای مسافربری و در یکی از ایر لاین‌های مشغول به فعالیت خواهد شد. خلبان شدن به این صورت پیچیده گی و مخاطرات راه اول را ندارد و فقط مهم استعداد و تونایی‌های لازم برای شغل خلبانی از این راه فاکتور مهمی است. ضمنا یک خلبان خطوط مسافری میباست از لحاظ روحی و روانی در درجه مناسب و عالی قرار داشته باشید چرا که جان ده‌ها مسافر بر عهده اوست. راه سوم: راه‌های اول و دوم هر یک اشتراک مهم دارند و اینکه فرد به عنوان شغل و منبع درآمد خود خلبان میشود و هر چند از لذت پرواز برخوردار میشود. افرادی هستند که دوست دارند پرواز را تجربه کنند ولی احتمالا نمیتوانند از راه اول یا دوم به هدف خود برسند و اصلا شاید شغل خلبانی رو دوست نداشته باشند و فقط برای تفریح و لذت پرواز دوست داشته باشند خلبان شوند و خلبانی کنند. برای این دسته افراد راه سومی در نظر گرفته شده که به تازگی زنان هم میتواند این راه را تجربه کنند. این راه شرکت در موسسه‌های آموزش خلبانی و گذراندن دوره‌های مقدماتی پرواز و نهایتا پرواز با یک هواپیمای کوچک و ساده ملخ دار است. البته برای شرکت در این موسسات و آموزشگاه‌های خصوصی پرواز شما باید علاوه بر اینکه استعداد و علاقه به پرواز داشته باشید تونایی‌های لازم جسمی و روحی پرواز را هم داشته باشید و نیز تونایی پرداخت شهریه‌ای این موسسات که بسیار زیاد هم هست را نیز داشته باشید. البته در صورت موفقیت و کسب نمره علمی و عملی لازم پرواز اکثر این موسسات به شما گواهینامه پرواز و خلبانی میدهد و شما با این گواهینامه میتوانید نهایتا با یک هواپیمای کوچک و تک نفره پرواز کنید ولی اگر خواسته باشید  مثلا با یک بوئینگ مسافری یا یک جت پرواز کنید باید همان راهای اول و دوم خلبان شدن را پیش بگیرید. لازمه یاداوآوری کنم آین آموزشگاه‌های در حال حاضر در تمام شهرهای ایران وجود ندارند و فقط شهر‌های تهران – اصفهان و شیراز این دوره‌ها را برگذار میکنند. در ضمن به دلیل شهریه بالای این آموزشگاه‌های بسیاری از علاقه مندان پرواز نمیتوانند در این آموزشگاه‌ها ثبت نام کنند.  خلبان شدن رویایی بزرگی هست و البته دستیابی به این رویا هم بسیار سخت و طاقت فرسات و کمتر کسی تمامی شرایط لازم را برای خلبان شدن را دارد و همین است که اکثر آنانی که در دوران کودکی و نوجوانی این رویا را در سر دارند در آخر به رویای خود دست نمی‌یابند.

بیشتر بخوانید بیشتر بدانید  چگونه حسابدار موفق شویم؟

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که دست‌کم در سال‌های آغازین زندگی به خلبان‌شدن تمایل نداشته است؛ تمایلی که در علاقه دیرین انسان به پرواز ریشه دارد. در دهه‌های گذشته این حس با باز‌کردن دست‌ها از هم و دویدن به خیال پرواز بال می‌گرفت، اندکی بعد به بازی‌های آتاری دست یافت و اکنون با شبیه‌سازهای بسیار دقیق و پیچیده که روی تبلت‌ها نیز قابل اجرا هستند، ارضا می‌شود.

به گزارش ایسنا، جام جم آنلاین در ادامه نوشت: با این حال، گرچه همیشه کسانی بوده‌اند که این رویا را پیگیری کرده و به سرانجام رسانده‌اند، اما دیگر افراد اغلب آنقدر زود این تصمیم را به فراموشی سپرده‌اند که حتی از اطلاعات اولیه درباره خلبان‌شدن و روش‌ها و شرایط آن نیز بی‌خبرند.

در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دو راه اصلی برای خلبان‌شدن وجود دارد. نخست انتخاب رشته هوانوردی در دانشگاه هوایی ارتش است و دوم گذراندن دوره‌های لازم و گرفتن مدارک مورد نیاز خلبانی که البته خانم‌ها تنها راه دوم را می‌توانند انتخاب کنند.


پرواز از دانشگاه شهید ستاری

چگونه یک خلبان زن شویم

از زمان تاسیس دانشکده پرواز تا سال ۸۲ پذیرش داوطلبان استخدام در نیروی هوایی ارتش از دو گروه آزمایشی تجربی و ریاضی به صورت نیمه‌متمرکز از طریق کنکور سراسری انجام می‌شد. اما از سال ۸۵ این دانشگاه‌ها از نظارت وزارت علوم خارج شدند و چون داوطلبان ورود به این دانشگاه‌ها ‌باید دوره ۴۵ روزه آموزش نظامی را بگذرانند، تغییراتی در پذیرش این دانشگاه ایجاد شد. از آنجا که تاریخ برگزاری آزمون این دانشگاه زمان دقیقی ندارد علاقه‌مندان باید از اواخر بهمن گوش به زنگ باشند تا دچار مشکل ثبت‌نام نشوند.

اگر سن‌تان از ۲۰ گذشته است می‌توانید مستقیم به سراغ ادامه مطلب و بخش پرواز با گواهینامه بروید. برای شرکت در آزمون دانشکده پرواز باید زیر ۲۰ سال داشته باشید. حداقل معدل کل‌تان ۱۴ باشد و اگر در آزمون موفق شدید طبق برنامه زمانی که به شما اعلام خواهد شد برای آزمون‌های صلاحیت مراجعه کنید.

این مرحله اغلب در سه روز در تهران برگزار می‌شود. روز اول به معاینات پزشکی اختصاص دارد. قد شما نباید از ۱۶۵ کمتر باشد. جراحات ناشی از تیغ و چاقو و جراحی یا شکستگی نداشته باشید. فاصله زانوهایتان از عرض یک قنداق تفنگ بیشتر نباشد.

پس از بررسی برخی موارد دیگر پزشکی، میزان دید (درجه چشم)، میزان آستیگمات بودن چشم‌ها و کوررنگی‌تان معاینه خواهد شد. پزشک دیگری دندان‌ها و لثه‌هایتان را بررسی خواهد کرد. افرادی که بیش از چهار دندان پر شده دارند یا یک دندان کم دارند مردود خواهند شد.

عفونت‌های دهان و دندان نیز جلوی امضا‌شدن کارت‌تان را خواهد گرفت. اصولا اگر رویای خلبانی در سر می‌پرورانید باید از آغاز به فکر دهان و دندانتان بوده باشید و مرتب مسواک بزنید. مراحل بعدی نیز معاینه قلب، فشار خون، اعصاب، حلق، بینی و شنوایی را شامل می‌شود. بیماران آسم و سینوزیت نیز باید در این مرحله با آزمون خلبانی خداحافظی کنند.

بیشتر بخوانید بیشتر بدانید  چگونه درآمد به دلار داشته باشیم؟

روز دوم باید تست ورزش (چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ، شنا، دراز و نشست و توانایی انجام ورزش‌های کششی) بدهید و روز سوم نوبت آزمون‌های عقیدتی است.

اما اگر این آزمون را از سر بگذرانید دو ماه در پادگانی مخصوص و با شرایطی ویژه دوره خواهید دید و پس از یک استراحت کوتاه، تحصیلتان در دانشگاه شهید ستاری آغاز می‌شود.‌ تحصیل دانشجویان دانشگاه شهید ستاری شبانه‌روزی است و امکانات دانشگاهی خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. برنامه صبحگاه عمومی رسمی دانشگاه شنبه‌ها انجام می‌شود و پوشیدن البسه نظامی برای تردد به قسمت‌های مختلف دانشگاه ضروری است. دانشجویان بعد گذراندن چهار سال و موفقیت در آزمون‌های عملی و تئوری پرواز با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شده و با توجه به مهارت‌ها و تخصص‌های دوران دانشجویی به یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی منتقل و پرواز خود را با یکی از جنگنده‌ها یا هواپیماهای ترابری شروع می‌کنند.


پرواز با گواهینامه

بر اساس آیین‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، متقاضی صدور گواهینامه پرسنل پروازی در صورت با موفقیت گذراندن دوره آموزشی مصوب در مرکز آموزش مورد تائید، اثبات دانش علمی، اثبات مهارت پرواز در سیمولاتور، اثبات مهارت پرواز با وسیله پرنده، اثبات توانایی صحبت‌کردن و فهمیدن زبان مورد نیاز برای مکالمات رادیویی و دارا بودن سلامت پزشکی مناسب می‌تواند گواهینامه مدنظر را از سازمان دریافت کند.

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یک مرکز دولتی است که دوره‌های آموزشی خلبانی را به صورت ترکیبی از آموزش مجازی تئوری و آموزش حضوری پرواز را برگزار می‌کند.

دانشجویان پس از پایان دوره خلبانی و دیسپچری برای دریافت گواهینامه به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی خواهند شد و پس از موفقیت در آزمون سازمان هواپیمایی گواهینامه بین‌المللی برای دانشجو صادر خواهد شد.

نام‌نویسی در آموزشگاه‌های آزاد هم شرایط خود را دارد اما شاید برای بسیاری مهم‌ترین مساله هزینه دست‌کم ۳۰ میلیون تومانی است که برای گذراندن این دوره باید بپردازید. البته پیشتر شرکت‌های هواپیمایی هم خود در جذب خلبان اقدام می‌کردند، اما اکنون اغلب ترجیح می‌دهند هزینه‌ها در آموزشگاه‌های خصوصی انجام شود و خلبان که آماده شد به شرکت‌های هواپیمایی بیاید. نکته مهم دیگر درباره آموزشگاه‌های آزاد این است که برای نام‌نویسی در آنها شرایط جنسیتی وجود ندارد یعنی خانم‌ها نیز می‌توانند در این آموزشگاه‌ها نام‌نویسی و مدرک دریافت کنند. هم اکنون در شهرهای شیراز، تهران، تبریز، اهواز و مشهد مراکزی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد، اما هنوز اقدامی برای اشتغال به کار ایشان انجام نشده است.

داشتن مدرک دیپلم، حداقل ١٨ سال سن، حداقل قد ١٦٥ سانتی‌متر، قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی (شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی درخصوص هوافضا)، احراز صلاحیت پزشکی طبق استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری، تدین به یکی از ادیان رسمی کشور، عدم اعتیاد و عدم سوء‌پیشینه و داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم غیرپزشکی یا معافیت تحصیلی برای آقایان شرایط پذیرش در این آموزشگاه‌هاست. پس از قبولی در آزمون ورودی نیز باید در مصاحبه حضوری شرکت کنید و سلامت جسمانی‌تان تائید شود.

بر اساس آیین‌نامه ICAS101 (PEL) سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، معاینات پزشکی لازم برای دریافت گواهینامه پرسنلی، شامل سلامت فیزیکی و روانی، دید و تشخیص رنگ و شنوایی است. تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) شامل ۲ گواهینامه کلاس ۱ و کلاس ۲ است. گواهینامه کلاس ۲ برای دانشجویان PPL، خلبانان دارای گواهینامه PPL، مهندس پرواز و ناوبر است و گواهینامه کلاس ۱ برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهینامه CPL و IR خواهد بود.

مدرک PPL برای هواپیماهای سبک مانند Cessna است. کلمه PPL مخفف Private Pilot’s Licence به معنی مدرک خلبانی شخصی است. مدرک CPL برای هواپیماهای سنگین و باربری مانند هواپیماهای Boeing 747 , ATR , AirBus و… است و CPL مخفف Commerical Pilot’s Licence به معنی مدرک خلبانی تجاری است.

برای دریافت PPL دانشجو بعد از گذراندن کلاس‌های زمینی و بعد از ۴۰ ساعت پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می‌شود و در صورت موفقیت در آزمون گواهینامه PPL دریافت می‌کند. برای دریافت CPL دانشجو باید بعد از سپری‌کردن کلاس‌های زمینی و ۱۱۰ ساعت پرواز، در آزمون سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کند.

برای مرحله سوم Instrument Rating) IR) نیز دانشجو همانند مراحل قبلی بعد از سپری‌کردن کلاس‌های زمینی به مدت چهار ماه و ۴۰ ساعت پرواز (که ۲۰ ساعت آن با سیملاتور است و ۲۰ ساعت دیگر آن با هواپیماست)، با ادوات ناوبری هواپیما که به خلبان بدون دید معروف است، آشنا خواهد شد و در صورت موفقیت در این مرحله خلبان نامیده می‌شود. بعد از گذراندن این مرحله است که فرد می‌تواند جذب شرکت‌های هواپیمایی شده و به عنوان یک خلبان حرفه‌ای مشغول به خدمت شود.

زندگی به روش خلبانی

زندگی یک خلبان، خاص است که هر کسی توانایی زندگی در چنین شرایطی را ندارد. سفرهای پی‌در پی، خطرات پرواز، استرس مسئولیت حفظ جان مردم، پروازهای غیرمنتظره، دوری از خانواده و… بخشی از مشکلاتی است که اگر فرد بدون آگاهی از آنها وارد این حرفه شود، ممکن است دچار مشکل شود.

بالاترین فرد در سیستم هدایت وکنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیمایی است که میلیون‌ها دلار ارزش دارد. خلبان در طول پرواز مسئولیت جان صدها مسافر را که هزاران چشم به راه دارند بردوش می‌کشد. داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی‌هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد. از سوی دیگر یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید از یک برنامه شناور استفاده کند، چرا که هر هفته یا هر ماه برنامه پروازها تغییر می‌کند.

علاوه بر اینها سلامت جسمی و روحی تنها برای ورود به کار خلبانی لازم نیست. خلبان باید مرتب از شرایط جسمی و روحی خودش باخبر باشد و بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی سلامت خلبانان در کلاس‌های مختلف وجود دارد.

در صورت ایجاد وقفه‌ در خدمت‌رسانی خلبانان، هرخلبان تا تقریبا ۴۰ سالگی باید هر سال یکبار و بعد از ۴۰سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایش‌های ویژه قرار گیرد.

گرچه خلبانان گاه با فرارسیدن موعد یا سقف پرواز و گاه به ناگزیر بازنشسته می‌شوند، اما بسیاری از آنان نیز تازه پس از فرارسیدن موعد بازنشستگی و سقف پرواز در یک هواپیمایی، در شرکتی دیگر مشغول به کار می‌شوند، چرا که برخی شرکت‌های هواپیمایی اصولا استخدام خلبانان بازنشسته شرکت‌های دیگر را ترجیح می‌دهند. این مساله البته مانند مشاغل دیگر تنها به دلیل هزینه‌های بیمه نیست.

هر خلبان تازه در شرکت باید دوره‌ها و شرایطی را از سربگذراند که برای شرکت هزینه دارد، اما خلبانان بازنشسته علاوه بر داشتن همه این موارد کوله‌باری از تجربه را نیز بر دوش دارند. هم به دلیل مسائل مربوط به بیمه و هم از آنجا که خلبانان بازنشسته بسیاری از دوره‌ها و شرایط لازم را از قبل گذرانده‌اند و نیاز به سرمایه‌گذاری تازه ندارند.

با دانستن این سختی‌ها شاید دیگر چندان شگفت‌انگیز و حتی جذاب نباشد دانستن این که حداقل حقوق خلبانان در دنیا حدود پنج هزار دلار در ماه است و خلبانان ایرانی نیز به طور متوسط پنج تا ده میلیون تومان در ماه دستمزد می‌گیرند. البته آن گونه که همکارانشان می‌گویند، هستند خلبانانی که هنوز درآمدشان از این کمتر است و صدالبته که دیگرانی هم هستند که دریافتی‌شان گاه تا بیش از دو برابر این ارقام می‌رسد.

البته از وقتى حقوق را با حقوق خارج از كشور مقايسه مي‌كنيد، به خود مي‌گوييد اينها چرا مانده‌اند. حقوق يك خلبان ايرانى در ايران به‌طور متوسط ٨٠٠ دلار و حقوق يك خلبان خارجى رده چندم حداقل ٨٠٠٠ مي‌باشد. پيدا كنيد انگيزه را؟

در این مقاله سعی شده نحوه خلبان غیر نظامی شدن در ایران بیان شود.

آموزش خلبانی در ایران بسیار پر هزینه است و مشکلاتی زیاد را باید پشت سر گذاشت تا یک خلبان شد ، فرد باید با هزینه شخصی خود آموزش خلبانی ببیند و نبود بازار کار اصلی ترین مشکل فارغ التحصیلان خلبانی غیر نظامی در ایران است .

بیشتر بخوانید بیشتر بدانید  چگونه در انگلیسی خوش خط شویم؟

انواع گواهینامه خلبانی

PPL : این گواهینامه  به عنوان مدرک خلبانی هواپیمای شخصی و اولین مرحله و سطح گواهینامه خلبانی است و هزینه ای بین ۲ تا ۵ میلیون تومان دارد . مراکز خصوصی مانند هواپیمایی ماهان و کیش و مراکز دولتی مانند فنون هوایی این نوع گواهینامه خلبانی را ارائه می دهند.

 دارنده این گواهینامه مجاز به پرواز  شخصی و غیر تجاری است .این گواهینامه دارای ۳۶۰ ساعت کلاس تئوری آموزشی و ۴۵ ساعت آموزش عملی پرواز است.

CPL : این گواهینامه به عنوان مدرک خلبانی تجاری و هزینه ای در حدود ۲۰ میلیون تومان دارد . مراکز خصوصی مانند هواپیمایی ماهان و کیش و مراکز دولتی مانند فنون هوایی این نوع گواهینامه خلبانی را ارائه می دهند.

دارنده این گواهینامه می تواند به عنوان کمک خلبان در پرواز های تجاری پرواز کند.این گواهینامه دارای  ۳۶۰ ساعت کلاس تئوری آموزشی و ۱۵۰ ساعت آموزش عملی پرواز است.

IR : دارنده این گواهینامه می تواند به عنوان خلبان در پرواز های تجاری پرواز کند .مراکز خاص دولتی و خصوصی این گواهینامه را ارائه می کنند .این گواهینامه دارای ۳۰۰ ساعت کلاس آموزشی تئوری و ۴۰ ساعت آموزش عملی پرواز است.

فنون هوایی

در اینجا به معرفی یکی از مراکزی که گواهینامه های خلبانی را ارائه می کند می پردازیم

فنون هوایی که یک مرکز دولتی است تربيت خلبانان شركتهاي هواپيمائي ، سازمانها و ارگانهاي نظير شركت هواپيمائي جمهوري اسلامي (هما) ـ شركت هواپيمائي آسمان ـ ساخه (شركت نفت) ـ نيروي انتظامي و دانشجويان آزاد خلباني را با استفاده از هواپيماهاي آموزشي يك موتوره Cessna-Bonanza-TB20-TB21 در مقاطع  IP-IR-CPL-PPL را بر عهده دارد.

فنون هوایی شعبه هایی در فرودگاه های بزرگ کشور مانند مهرآباد – تبریز – مشهد – شیراز – اهواز دارد

شرایط ورود به دوره آموزش خلبانی در فنون هوایی

الف) شرائط عمومي :

۱)داشتن ۱۷ سال تمام

۲)داشتن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم

۳)داشتن كارت پايان خدمت سربازي يا معافيت غير پزشكي براي آقايان

ب) شرائط اختصاصي :

۱)موفقيت در آزمون ورودي (مراجع درسي و آزمون توسط مركز مشخص و برگزار ميگردد)

۲)موفقيت در انجام معاينات پزشكي هوائي

۳)تاييديه حراست

۴)موفقيت در دوره آموزش زبان انگليسي عمومي وفني (Elementary-Intermediate-Advance) بمدت ۳۵۰ساعت بعنوان پيش نياز

معاینات پزشکی  آزمايشات کامل خون و ادرار ، نوار قلب ، نوار مغز ، اکو کارديو گرافي قلب ، هولتر مانيتورينگ ( در صورت لزوم) ، تست چشم ( شامل ديد دور و ديد ميانه و ديد نزديک ،‌ عمق ديد ‍، تست رنگ ، و تست چشم با دستگاه ) ‍، نوار گوش يا اديومتري ( شنيدن فرکانسهاي ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز براي هردوگوش در مدت زمان خاص) ، عکس ازريه ها وسينوسها و نوار ريه ، عکس از فک و دندانها و معاينه دندان ، تست HIV و معاينه کامل بدن و انجام فشارخون را شامل میشود . تست هوش همان تست هوشي است که براي يک فرد بالغ و داراي مدرک ديپلم در آزمونهاي ورودي ارگانها برگزار مي شود و منابع آن کتابهاي تست هوش موجود در کتاب فروشي هاست. تست روانپزشکي نيز بسيار ساده است تا سلامت رواني تاييد شود. حداقل قد مورد نیاز برای خلبانی نیز ۱۶۵ سانتی متر می باشد. بعد از گذراندن تمامی معاینات پزشکی در صورت قبولی کارت AMC  داده می شود که نشان دهنده ی سلامت کامل  و اجازه شرکت در کلاس های خلبانی است.

دوره های درسی خلبانیدر صورت قبولي در آزمون علمي و پزشكي اوليه دوره آموزش زبان انگليسي عمومي وفني (Elementary-Intermediate-Advance) بمدت ۳۵۰ساعت بعنوان پيش نياز برگزار می گردد. پس از آن دوره مقدماتي كلاسهاي زميني برگزار خواهد شد كه اين دوره شامل دروس: هواشناسي ، آيروديناميك ، آلات دقيق پرواز ، ناوبري هوايي ، مقررات وزن وتعادل ، قابليتهاي هواپيما ، موتور سيستم ، نحوه كار با كامپيوتر پرواز و محاسبات ، نقشه خواني و فيزيولوژي پرواز مي شود. سپس دانشجويان به ميزان ۴۵ ساعت پرواز آموزش همرا ه با استاد و همچنين به صورت مستقل (solo ) خواهند داشت كه اين پرواز ها با هواپيما هاي آموزشي از نوع (Cessna ) بونانزا ( Bonanza) انجام مي شود . چنانچه دانشجويان در دروس تئوري نمرات لازم را كسب كرده و در آزمايش كتبي ، شفاهي و عملي پرواز نيز موفق شوند در اين مرحله گواهينامه خلباني شخصي (PPL) به آنها داده مي شود و از اين به بعد به عنوان يك خلبان داراي گواهينامه مي تواند پرواز نمايد . ولي قوانين به اين دسته از خلبانان اجازه فعاليت حرفه اي نمي دهند و صرفا مي توانند به عنوان تفريح و يا با هواپيماي شخصي خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپيماهاي سنگين و مسافربري و يا باري و غيره نيستند ، و اگر شخص قصد داشته باشد يك خلبان حرفه اي بشود لازم است دوره عالي خلباني را طي كند كه اين دوره شامل خلباني بازرگاني (CPL) ، خلباني با هواپيماي چند موتوره ، پرواز بادستگاه (Instumenrating) و يك دوره كوتاه مدت آموزش سيستم هاي هواپيمايي كه قرار است با آن پرواز كند ، طي كرده تا بتواند جذب شركتهاي هواپيمايي شده و بعنوان يك خلبان حرفه اي مشغول به خدمت شود. علاقمندان به خلباني CPL مي بايست ۳۶۰ ساعت كلاس زميني پيرامون دروس مقدماتي پرواز و چگونگي استفاده از دستگاههايكمك ناوبري و ۱۵۰ ساعت پرواز با نظارت اساتيد را طي كند دوره هواپيماي دوموتوره با استاد و كلاسهاي زميني همراه است و جهت آموزش دوره پرواز با دستگاه حداقل ۳۰ ساعت پرواز با استاد و گذراندن كلاسهاي زميني مربوط مي شود. دريافت گواهينامه هر يك از دوره هاي فوق منوط به گذراندن آزمون كتبي و عملي مي باشد داوطلبان مي بايست شخصا هزينه آموزش اين دوره ها را پرداخت نمايند . هزينه ادامه تحصيل در رشته هاي مذكور بسيار گران است البته بعضي از شركتهاي هواپيمايي با ارائه بورس به تعدادي از داوطلبان اين هزينه را تقبل مي كنند تا داوطلب پس از فارغ التحصيل در خدمت آنان قرار گيرد . اما در حال حاضر اين شركتها بندرت چنين بورسها و آزمونهايي را برگزار مي كنند و در صورت نياز به خلبان حرفه اي از فارغ التحصيلان مركز فنون هوايي كه بصورت آزاد آموزش ديده اند استخدام مي كنند گواهينامه صادره از طرف مركز آموزش فنون هوايي ارزش بين المللي دارد و در خارج از كشور قابل ارائه مي باشد . ادامه تحصيل دختران در رشته خلباني اگر چه با مشكلات فراواني روبرو است اما امكان پذير مي باشد ، هم اكنون در شهرهاي شيراز ـ تهران ـ تبريز ـ اهواز ـ مشهد مراكز و شعبه هايي براي آموزش خلباني به دختران وجود دارد ، لازم بذكر است كه هنوز اقداماتي در خصوص اشتغال به كار  انجام نپذيرفته است ( هم اکنون فقط دو زن به عنوان کمک خلبان ATR  در شرکت آسمان پرواز می کنند ). يك خلبان به لحاظ تنظيم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمي تواند برنامه ريزي دقيقي براي زندگي شخصي خود داشته باشد و بيشتر بايد از يك برنامه شناور استفاده نمايد بدين گونه كه در هر هفته يا هر ماه برنامه پرواز تغيير مي كند و چنانچه با اين تغييرات آشنا نباشد ، در زندگي شخصي دچار مشكل خواهد شد . فرد خلبان مي بايست از سلامت جسمي و روحي برخوردار باشد به همين لحاظ تا سن تقريبا ۴۰ سالگي هر سال يكبار و بعد از سن ۴۰سالگي هر شش ماه يكبار مورد آزمايشات خاص قرار مي گيرد . در كل فرد داوطلب اين رشته مي بايست به موقعيت حساس و پر مخاطره اين رشته توجه و با اطلاعات كافي و كاملي متقاضي اين رشته شود . اگر کسی به این رشته علاقه نداشته باشد و فقط به خاطر حقوق و مزایا وارد این رشته شود دچار مشکل خواهد شد.

منبع : سایت فنون هوایی شعبه تبریز و پایگاه هوانوردی آسمان

3+

Related posts

Leave a Comment

ml>